Reklama:
Jest istotną, choć często traktowaną po macoszemu, częścią samochodu. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu napędowego pojazdu. Od wyregulowania wału napędowego zależy nasze bezpieczeństwo za kierownicą. O czym warto wiedzieć, na co zwracać uwagę przy naprawie wału napędowego i kiedy możemy spodziewać się skutków jego zużycia?
Wał napędowy służy, najprościej rzecz ujmując, wprawianiu w ruch pozostałych części pojazdu niepołączonych w ramach jednego układu/systemu.. Jego konstrukcję stanowi stalowa lub aluminiowa rurka, łącznik ze skrzynią biegów i mostem napędowym. Wały mogą mieć jednolitą konstrukcję jak również łączoną łożyskami pośrednimi.
Dobrze działające wał to sztywny, odporny i lekki w swej wadze mechanizm, dokręcony z odpowiednią siłą oraz wyważony odpowiednimi ciężarkami. Przeguby i połączenia wałów to jedne z mocniej eksploatowanych części pojazdu. Przenoszą duże obciążenia pod różnym kątem, do tego pozostają w tym układzie w stałym ruchu. W pojazdach terenowych i sportowych wał napędowy nabiera jeszcze większego znaczenia. Uwzględnijmy szaleńcze przyspieszenia i hamowania oraz fakt, że wytworzoną „energię” właśnie ta konstrukcja transmituje do innych podzespołów pojazdu.
Objawy wyeksploatowania wału napędowego widać zwłaszcza na pomniejszych częściach wału – krzyżakach, czy podporach. Wał w swej konstrukcji musi być należycie wyważony. Jego przeciwieństwem są poluzowane części konstrukcji. Efekt? Momentalnie wyczuwalne drgania i wibracje, które przekładają się bezpośrednio na efektywność napędzania naszej maszyny. Zaniedbania spowodują uszkadzanie zespołów współpracujących z „napędem”. Choć z początku tego nie odczujemy, coraz gorzej będzie z czasem funkcjonowała samochodowa elektronika i pneumatyka.
Luzy powstają przeważnie na łożyskach. Przekładają się na pracę mostu napędowego i innych elementów skrzyni biegów. Przy normalnym, niekolizyjnym użytkowaniu samochodu osobowego na jednym wale przejedziemy kilka tysięcy kilometrów. Wcześniej czy później trzeba będzie udać się do stacji kontroli na przegląd, gdzie sprawa zużycia wału na pewno zostanie poruszona.
Odczuwalne wibracje należy natychmiast zgłaszać do stacji serwisujących. Naprawa na „własną rękę” wymaga nie lada wiedzy, precyzji, ale przede wszystkim praktyki, znanej głównie mechanikom. Stąd wskazanie, by wymiana wałów odbywała się w warsztatach wyposażonych w specjalistyczny sprzęt do wyważania tych części. Swoje usługi w tej materii proponuje firma Euro Driveschafts. Szczegóły co do cen wałów do osobówek, ale i wózków widłowych – pod markę pojazdu, wielkość przegubów, długości rurki – znajdziemy na stronie producenta: https://www.przeguby.pl/kategoria/72/waly-napedowe/.
Akcja partnerska.
Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.
Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl
W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.