baza firmogłoszenianewsyforummultimedia
3miastomoto.pl » strona główna » aktualności » Zanim zmienisz opony

Zanim zmienisz opony

  Kategoria: Bieżące  /    Dodano: Piątek, 30.03.2012, 05:05

Temperatury dobowe oddalające się od zera stopni to znak, że można już myśleć o zmianie opon na letnie. Zanim pojedziemy do serwisu oponiarskiego, powinniśmy sprawdzić, czy stare opony nadają się na kolejny sezon, a jeśli nie – na jakie nowe opony się zdecydować.

Opony są jednym z głównych czynników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i przyjemność płynącą z jazdy. Według specjalistów, opony należy wymieniać wówczas, gdy średnia dobowa temperatura powietrza na zewnątrz przez kilka dni przekracza 7 stopni Celsjusza – zwykle jest to kwiecień. To ostatnia chwila, by sprawdzić, czy nasze opony letnie nadają się do użytku, czy musimy kupić nowe.

Sprawdzanie opon
Zacznijmy od sprawdzenie głębokości bieżnika. Jeśli bieżnik opony letniej jest płytszy niż 3 mm, łatwo traci ona przyczepność na mokrych nawierzchniach. By zmierzyć głębokość bieżnika, można użyć zapałki: wystarczy włożyć ją w zagłębienie, zaznaczyć głębokość i zmierzyć zaznaczoną głębokość.

Musimy też upewnić się, że opony z ubiegłego sezonu nie mają uszkodzeń. Jeśli mamy co do tego wątpliwości, warto zasięgnąć opinii wulkanizatora.

Które opony lepsze?
Jeśli okaże się, że letnie opony z poprzedniego sezonu nie nadają się do użytkowania, trzeba kupić nowe. Kierowcy stają tu przed dylematem: Kupić nowe, czy używane? Szersze czy węższe? Letnie czy całoroczne? Z bieżnikiem asymetrycznym czy kierunkowym?

W doborze rozmiaru opon ograniczają nas producenci samochodów. Dla każdego modelu samochodu przewidzianych jest kilka opcjonalnych rozmiarów opon. Najłatwiej sprawdzić to przez wyszukiwarkę lub konfigurator opon i felg. Dostępne są również narzędzia wspomagające klienta, jak np. zamienniki opon, które ułatwiają kalkulację rozmiarową, w przypadku, gdy chcemy zastosować inny rozmiar opon od fabrycznego lub homologowanego przez producenta.

Używane czy nowe?
Używane opony mają jedną, dużą zaletę: niską cenę. Ich zakup może się jednak wiązać z ryzykiem: nie znamy ich przeszłości – nie wiemy, jak były eksploatowane, przechowywane i czy nie pochodzą z samochodu powypadkowego. Nowe opony nie mają niepewnej przeszłości, ale są droższe od używanych.

Letnie czy całoroczne?
Opony całoroczne zwykle są bardziej zbliżone konstrukcją do zimowych, niż do letnich. Nie zapewniają jednak optymalnych osiągów na żadnej nawierzchni – są kompromisem, przeznaczonym dla osób, które jeżdżą rzadko. Można je polecić wtedy, gdy wybieramy między nimi, a tanimi, tzw. „chińskimi”.

Szersze czy węższe opony na lato?
W przypadku opon letnich szerokość opon ma wpływ na kilka aspektów związanych z komfortem i bezpieczeństwem jazdy. Zaletą szerszych opon jest krótsza droga hamowania, zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Charakteryzują się też lepszą przyczepnością w zakrętach, w porównaniu z węższymi.

Z kolei węższe opony zapewniają wyższy poziom komfortu jazdy i są mniej hałaśliwe. Ponadto mają niższe opory toczenia, co przekłada się na bardziej ekonomiczne zużycie paliwa. Są one także mniej podatne na wpadnięcie w poślizg na mokrej powierzchni i lepiej sprawdzają się podczas jazdy w koleinach. Tak więc węższe opony na lato mają więcej zalet.

Jaką rzeźbę bieżnika wybrać?
Obecnie na rynku dominują dwa typy bieżników: asymetryczne i kierunkowe. Bieżnik kierunkowy układa się w charakterystyczne lejki. Takie rozwiązanie poprawia odprowadzanie wody przy opadach deszczu oraz stabilizuje trakcję podczas jazdy na wprost.

Z kolei bieżnik asymetryczny podzielony jest na dwie części: zewnętrzna odpowiada za przyczepność opony na zakrętach, a wewnętrzna odprowadza wodę spod opony. Modele z bieżnikiem asymetrycznym, to obecnie najbardziej zaawansowane technologicznie opony na rynku.

Testy opon
Często zastanawiając się nad wyborem opon lub felg sprawdzamy, jak wypadły one testach publikowanych w prasie i internecie. Przeglądając je warto zwrócić uwagę na kryteria oceny, którym poddawane były opony, a następnie przyjrzeć się wynikom dotyczącym tych cech opony, które są dla nas najważniejsze. W tym celu powinniśmy zadać sobie kilka pytań, które pozwolą określić nas jako kierowców, np. ile kilometrów pokonujmy rocznie, jaki mamy styl jazdy, czy jeździmy częściej w trasie czy po mieście. Warto również zwrócić uwagę na to, do jakiej klasy należą testowane opony: ekonomicznej, średniej czy premium. Różnice pomiędzy poszczególnymi klasami wynikają z jakości i ceny opon.

Oszczędni kierowcy powinni szukać opony o dużej odporności na ścieranie, wygrywającej w kategorii „koszty użytkowania”. Z kolei zwolennicy dynamicznej jazdy takiej, która miała dobre wyniki w kategorii „przyczepność”. Natomiast kierowcy pokonujący wiele kilometrów mogą zainwestować w oponę wyższej klasy, która była wysoko oceniona w kategorii „trwałość”.

Na co uważać w przypadku felg?
Kupując obręcze powinniśmy pamiętać o tym, aby wybrać produkty, które przeszły badania określone w Regulaminie 124 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ), dotyczącym homologacji kół. Na podstawie tych badań felgi otrzymują certyfikaty.

– „Nie wszyscy kierowcy pamiętają, że felgi mają wpływ nie tylko na podniesienie atrakcyjności samochodu, ale również na bezpieczeństwo jazdy” – mówi Filip Biesek, Koordynator Działu Felg, OPONEO.PL S.A. – „Dlatego w niektórych europejskich krajach, np. w Niemczech, obowiązują specjalne certyfikaty dla felg. Jeśli kierowca zamontuje obręcz nie posiadającą takiego certyfikatu, jego auto nie przejdzie okresowego przeglądu technicznego” – dodaje.

Jak się chronić przed wybrakowanymi produktami?
Przede wszystkim warto wybierać felgi znanych, sprawdzonych marek, które zanim trafią do sklepów, poddawane są wielokrotnym testom jakości. Jeśli z przyczyn ekonomicznych zdecydujemy się na zakup tanich felg bez certyfikatu, to poprośmy sprzedawcę, aby potwierdził na piśmie maksymalną dopuszczalną nośność obręczy. Informacja ta często jest również wybita na felgach od wewnętrznej strony.

Dlatego w trakcie wyboru opon i felg najlepiej skorzystać z oferty doświadczonych dystrybutorów, którzy pomogą dobrać model przeznaczony do konkretnej marki samochodu. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że kupiliśmy produkt bezpieczny i spełniający odpowiednie przepisy dotyczące jakości.

Więcej na temat opon i felg można znaleźć na stronach www.opony.pl i www.felgi.pl.

źródło; www.carfocus.pl 

Komentarze do artykułu

Komentarzy w artykule - 0

+ Dodaj nowy komentarz:
 

Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie. Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.

Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  2. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  3. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  4. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  5. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  6. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy (lub ich części) należy usunąć.


GOOOGLE