baza firmogłoszenianewsyforummultimedia

 Reklama: 

3miastomoto.pl » strona główna » aktualności » Turbosprężarka: jak uniknąć problemów?

Turbosprężarka: jak uniknąć problemów?

  Kategoria: Bieżące  /    Dodano: Piątek, 24.02.2012, 09:25

Problemy turbosprężarek, zaczynają się przy różnych przebiegach. Pierwszą dla nas wskazówką, że coś z nią nie tak, jest wyraźnie głośniejsza praca przypominająca gwizdanie. Co zrobić by nie narażać się na koszty związane z wymianą? Kluczem jest prawidłowa eksploatacja.

Turbosprężarka ma za zadanie sprężyć powietrze przed kolektorem dolotowym, co pozwala na większe doładowanie silnika i tym samym zwiększenie mocy. Turbosprężarki możemy podzielić na dwie grupy: ze zmienną geometrią łopatek i standardowe bez VNT (zmiennej geometrii). Pierwsze są bardziej wydajne, generują większą moc, drugie mniej zawodne. Istnieje również kategoria sprężarek, określana mianem kompresorów, które napędzane są przez sam silnik - najczęściej za pomocą paska klinowego.

Awarie turbosprężarek nie zależą od przebiegu, najczęściej samochody przejeżdżają bezproblemowo ok. 200 tys. km. Ocena stanu turbiny nie jest łatwa. Pierwszą dla nas wskazówką, że coś z nią nie tak, jest wyraźnie głośniejsza praca przypominająca gwizdanie. Następnie możemy zaobserwować większe zużycie oleju silnikowego oraz spadek mocy silnika. Podwyższone zużycie oleju można określić po kolorze spalin (niebieskie oznaczają, że auto zużywa olej). Skutecznym sposobem na sprawdzenie turbosprężarki jest pomiar ciśnienia doładowania wykonany w specjalistycznym warsztacie. - mówi Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny firmy Auto-Boss.

Pamiętajmy, by nigdy nie korzystać z pełnej mocy silnika zaraz po jego uruchomieniu, łożysko wałka turbosprężarki jest smarowane olejem silnikowym pod ciśnieniem wytwarzanym przez pompę oleju. Jeżeli olej jest gęsty i zimny smarowanie jest znikome i gwałtowne dodawanie gazu oraz „wykręcanie” silnika na wyższe obroty spowoduje uszkodzenie łożyska turbosprężarki lub zatarcie turbiny. Kolejną cenną wskazówką jest unikanie gaszenia samochodu zaraz po zakończonej jeździe. Odczekajmy kilkadziesiąt sekund, aż rozpędzony wirnik wyhamuje obroty, a turbina się schłodzi, gdyż po zgaszeniu silnika olej odpływa z przewodów, a rozpędzony wirnik kręci się dalej „na sucho”. Ponadto wymieniajmy regularnie olej zgodnie z zaleceniami producenta oraz filtr powietrza. Dbajmy o szczelność układu dolotowego. – dodaje Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny firmy Auto-Boss.

 

źródło: Auto-Boss

Komentarze do artykułu

Komentarzy w artykule - 0

+ Dodaj nowy komentarz:
 

Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie. Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.

Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  2. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  3. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  4. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  5. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  6. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy (lub ich części) należy usunąć.


GOOOGLE