Reklama:
Eksploatacja samochodu to nie tylko wymiana opon, oleju silnikowego i dolewanie p³ynu do spryskiwaczy. Co kilkadziesi±t tysiêcy kilometrów, indywidualnie dla ka¿dego modelu auta, konieczna jest okresowa wymiana rozrz±du – zaniedbanie tej czynno¶ci mo¿e skoñczyæ siê du¿ymi k³opotami.
– „W zale¿no¶ci od marki i modelu samochodu rozrz±d wymienia siê co 60, 90 lub 120 tys. km, chyba, ¿e instrukcja obs³ugi mówi inaczej. Wyd³u¿anie interwa³u miêdzy wymianami rozrz±du grozi ca³kowitym uszkodzeniem silnika.” – ostrzega Tomasz Ochman, specjalista z firmy SKF, znanego producenta czê¶ci motoryzacyjnych.
Liczba samochodów z tzw. bezkolizyjnymi silnikami, gdzie zerwanie paska rozrz±du nie koñczy siê uderzeniem t³oków w zawory jest coraz mniejsza. Jednak nawet w autach z silnikami bezkolizyjnymi nie warto oszczêdzaæ na wymianie rozrz±du, poniewa¿ awaria ta powoduje unieruchomienie samochodu i mo¿e nast±piæ w najmniej spodziewanym momencie.
Silniki kolizyjne, po pêkniêciu paska mog± uszkodziæ siê w ró¿nym stopniu. Niekiedy konieczna jest wymiana jednego lub kilku zaworów, ale zniszczeniu mog± ulec tak¿e t³oki, a w najgorszym przypadku trzeba liczyæ siê z remontem ca³ego silnika. Koszt takiej naprawy zazwyczaj jest wielokrotnie wy¿szy, ni¿ cena jak± nale¿y zap³aciæ za wykonanie okresowego serwisu rozrz±du na czas.
Bardzo wa¿na jako¶æ czê¶ci
Nie tylko oszczêdzanie na okresie miêdzy wymian± rozrz±du jest z³ym rozwi±zaniem. Nie wolno równie¿ oszczêdzaæ na jako¶ci czê¶ci. Nie oznacza to, ¿e musimy kupowaæ najdro¿sze produkty z logo producenta samochodu. Warto jednak wybieraæ czê¶ci od sprawdzonych dostawców, którzy dostarczaj± swoje produkty na pierwszy monta¿ do fabryk samochodów.
– „Wybieraj±c markowe produkty znanych producentów, mo¿emy byæ pewni ich wysokiej jako¶ci. Warto podkre¶liæ, ¿e w przypadku elementów uk³adu rozrz±du, ich niezawodno¶æ jest szczególnie wa¿na, poniewa¿ od jednego napinacza, lub niepozornie wygl±daj±cej rolki mo¿e zale¿eæ sprawno¶æ ca³ego silnika”. – wyja¶nia Maciej Gieniul z serwisu Motointegrator.pl – „Stosowanie oryginalnych czê¶ci, takich producentów jak np. SKF, pozwala utrzymaæ sugerowane przez producenta samochodu okresy miêdzy wymianami rozrz±du. Takiej gwarancji nie daje ju¿ jednak monta¿ najtañszych zamienników.” – dodaje przedstawiciel Motointegratora.
Rozrz±d to nie tylko pasek
Kolejn± pozorn± oszczêdno¶ci± mo¿e byæ decyzja o wymianie samego paska. Nie zapominajmy, ¿e we wspó³czesnych, zaawansowanych technicznie samochodach, uk³ad rozrz±du to nie tylko napêdzaj±cy go pasek, ale tak¿e ró¿nego rodzaju rolki i napinacze, które te¿ siê zu¿ywaj±. W czê¶ci pojazdów, pasek rozrz±du napêdza tak¿e pompê cieczy ch³odz±cej. Dla bezpieczeñstwa, podczas okresowego serwisu, nale¿y wymieniæ nie tylko pasek, ale wszystkie wskazane przez producenta pojazdu elementy uk³adu.
Z tego w³a¶nie powodu, wspomniana wcze¶niej firma SKF, oferuje tzw. kompletne zestawy paska rozrz±du. Zawieraj± one wszystkie elementy potrzebne do wykonania tej wa¿nej czynno¶ci w konkretnej wersji samochodu. Jest to du¿e u³atwienie dla mechaników, ale zyskuj± na nim tak¿e kierowcy, którzy maj± pewno¶æ, ¿e naprawa zosta³a wykonana kompleksowo.
Prawid³owy monta¿ równie wa¿ny
Na trwa³o¶æ uk³adu rozrz±du wp³yw ma tak¿e sam sposób jego monta¿u…
– „Je¶li technika wymiany rozrz±du odbiega od zaleceñ fabrycznych, ¿ywotno¶æ nowego rozrz±du mo¿e byæ znacznie krótsza od wskazanej przez producenta samochodu w instrukcji obs³ugi. Oznacza to, ¿e rozrz±d mo¿e zerwaæ siê w ka¿dej chwili, co wi±¿e siê z powa¿nym uszkodzeniem silnika. Dodatkowym efektem ubocznym wymiany rozrz±du bez przestrzegania procedur fabrycznych mo¿e byæ pogorszenie siê osi±gów i spadek kultury pracy silnika.” – ostrzega Tomasz Ochman z SKF.
Us³ugê wymiany rozrz±du najlepiej jest zleciæ w warsztacie godnym zaufania. Nie musi to byæ jednak wcale serwis autoryzowany. Tañsz± alternatyw± s± warsztaty niezale¿ne, które w wiêkszo¶ci równie¿ dysponuj± niezbêdnymi narzêdziami oraz wiedz± jak prawid³owo przeprowadzaæ tego typu naprawy.
Jak widaæ, okresowa wymiana rozrz±du jest jedn± z najwa¿niejszych okresowych czynno¶ci obs³ugowych w samochodach. Regularna obs³uga tego uk³adu chroni przed nieoczekiwanymi awariami, du¿± strat± pieniêdzy oraz czasu. Lepiej jest wymieniæ rozrz±d nawet o tysi±c kilometrów wcze¶niej, ni¿ zwlekaæ z napraw±, a¿ na profilaktykê bêdzie ju¿ za pó¼no.
¼ród³o:www.carfocus.pl
Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za tre¶æ komentarzy i tre¶ci dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Je¶li chcesz z nami tworzyæ serwis napisz do nas e-mail.
Regulamin komentowania artyku³ów w serwisie 3miastomoto.pl
W trosce o kulturê i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza siê niniejszy Regulamin.