Reklama:
Czy naprawdę dobrze wiemy od czego zależy bezpieczna jazda samochodem?
Kupując felgi aluminiowe powinniśmy być pewni, że są bezpieczne. Większość konsumentów przykłada więcej uwagi do jakości opony niż do felgi. Obręcze są istotne nie mniej niż opona, ponieważ one również mogą ulec uszkodzeniu np.: pęknąć lub wygiąć się podczas jazdy, co może skończyć się tragicznie.
Powinniśmy sobie zdać sprawę, że bezpieczna jazda nie tylko zależy od dobrego bieżnika w oponie, ale przede wszystkim od dobrze wyważonej felgi. W zachodnich krajach Europy już to wiedzą. My Polacy dopiero się tego uczymy.
Takie akcje Policji, jak ta, które niedawno miała miejsce Suwalszczyźnie, gdzie skonfiskowano ok. 12000 szt. podrobionych felg (jak napisano na portalu suwalki.info) powinny dać do myślenia tym, którzy kupują kilkakrotnie tańsze felgi nie zważając na fakt, że produkty te nie posiadają żadnych certyfikatów.
Problem być może leży w nieświadomości kierowców, że oryginalne felgi aluminiowe od producentów aut, ale i te produkowane na rynek wtórny przez takich producentów felg, jak np. AEZ, DOTZ, DEZENT, ENZO przechodzą wiele skomplikowanych testów wytrzymałościowych, które sprawdzają ich niezawodność i bezpieczeństwo.
Testy wytrzymałościowe felg
Jednym z testów jest techniczny test naprężeń własnych. Pod dużo większym niż w praktyce obciążeniem felga jest walcowana przy pomocy siły maszyn. W trakcie badania przeprowadzona zostaje analiza zmian w feldze, którą obrazują kolory - obszar z największym naprężeniem zaznaczony jest na czerwono, bez żadnych naprężeń na zielono. Model felgi ze zbyt dużą ilością koloru czerwonego nie zostaje dopuszczany do produkcji lub zostaje udoskonalony, tak aby mógł przejść test pozytywnie.
Po przeprowadzeniu testu naprężeń felga jest poddawana naciskom w części ramion felgi. Również tutaj można zaobserwować krytyczne obszary (w 100-krotnym powiększeniu) i skorygować poprzez odpowiednią zmianę kształtu felgi. Po naniesieniu zmian felga poddawana jest ponownie analizie, aż do momentu gdy nie będzie żadnych naprężeń (czerwonych obszarów).
Dzięki przeprowadzaniu serii testów i poddawaniu felgi niestandardowym obciążeniom, felga jest sprawdzona przez dużo większe siły niż w codziennym użytkowaniu. Felga po wielokrotnych testach i udoskonalona w najmniejszych szczegółach jest tak dopracowana, że na pewno gwarantuje bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów.
Modele felg, które pozytywnie przejdą wszystkie testy uzyskują certyfikat. Dlatego klienci musza wiedzieć, że mogą, a wręcz powinni zapytać sprzedawcę o certyfikat. Tym bardziej, że certyfikaty można bez najmniejszych problemów pobierać ze strony internetowej producenta felgi.
Należy uświadomić sobie, że kupując felgę powinniśmy zwracać uwagę na wszelkie szczegóły tak, jak to robimy przy zakupie opony. Warto zwrócić uwagę, że sprawdzenie jakości felgi powinno przebiegać podobnie zarówno przy tradycyjnym zakupie w serwisie, czy sklepie motoryzacyjnym, jak też przez Internet.
Obecnie felgi aluminiowe podbijają sklepy internetowe, które oferują je w niższej cenie. Przy takim zakupie jeszcze łatwiej jest otrzymać np. certyfikat TUV lub PIMOT, ponieważ sprzedawca może nam przesłać je od ręki mailem w pliku PDF. Jeżeli otrzymamy taki certyfikat, to jest szansa, że nie kupimy felgi, która pęknie przy pierwszym spotkaniu z asfaltową dziurą.
Podrabiane felgi nie przechodzą żadnych testów wytrzymałościowych, ich szczelność nie jest badana promieniami Roentgena, a powłoka lakierowa testowana w kąpieli z roztworu soli drogowej. Dlatego mogą być zdecydowanie tańsze. Musimy mieć świadomość, że oszczędność może nas kosztować znacznie więcej – zdrowie lub życie.
W kwestii opon zdecydowanie poprawiła się nasza polska świadomość, jednak utarło się, że felgami interesują się prawdziwi fani motoryzacji. Zwyczajny użytkownik auta nie zastanawia się nad wyborem felgi, po prostu ją kupuje. Szybko i jak najtaniej. A jednak powinien zakup dobrze przemyśleć, bo nie chodzi tu tylko o kwestię poprawiania wyglądu auta, ale właśnie o bezpieczeństwo. Tak jak człowiek chce chodzić w wygodnych butach, tak samochód powinien mieć odpowiednie koła, a koło to opona z felgą.
źródło: www.carfocus.pl
Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.
Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl
W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.