Reklama:
Niebawem na rynek wejdzie nowy model Fiata Pandy - najpopularniejszego spo¶ród samochodów produkowanych w polskich fabrykach. Nowa Panda bêdzie produkowana we W³oszech. Co dalej z polskim przemys³em motoryzacyjnym?
Pocz±tkiem lipca z linii produkcyjnej tyskiej fabryki Fiata zjecha³ dwumilionowy egzemplarz Pandy. Samochód produkowany w Polsce od 2003 r. niebawem doczeka siê swojego nastêpcy, którego bêdziemy mogli ogl±daæ podczas salonu motoryzacyjnego we Frankfurcie. Choæ druga generacja Pandy bêdzie produkowana we w³oskim Pomigliano, nie oznacza to, ¿e zak³ad w Tychach czeka kryzys. Nie zapad³a jeszcze decyzja o zakoñczeniu produkcji obecnej Pandy i mo¿na podejrzewaæ, ¿e nie stanie siê to szybko.
Do tej pory z dwóch milionów wyprodukowanych w Tychach Pand na polski rynek trafi³o tylko nieco ponad 115 tys. sztuk. Blisko 95 proc. produkcji, czyli prawie 1,9 mln egzemplarzy wyeksportowano na rynki 76 pañstw. Najwiêcej aut pojecha³o jednak do W³och (1,2 mln), Niemiec (165 tys.) oraz Francji (125 tys.), a to nie wró¿y tyskiej fabryce najlepiej.
Dotychczasowa Panda wci±¿ bêdzie mog³a cieszyæ siê powodzeniem w mniej rozwiniêtych krajach naszego kontynentu. Europa Zachodnia zapewne szybko wybierze jednak now± Pandê. To mo¿e oznaczaæ dla polskiej fabryki zwolnienie tempa. Nie bêdzie to jednak katastrofa. Oprócz Pandy fabryka w Tychach produkuje tak¿e Fiata 500, Forda KA (na zlecenie koncernu Forda) oraz now± Lanciê Ypsilon. Plan zak³ada, ¿e do koñca tego roku z linii produkcyjnej zjedzie ok. 50-60 tys. egzemplarzy tego modelu.
W przysz³ym roku wielko¶æ produkcji Lancii ma siêgn±æ 100-120 tys. egzemplarzy rocznie. To mniej ni¿ w przypadku Pandy, ale wci±¿ sporo je¶li za³o¿ymy, ¿e produkcja ma³ego Fiata wci±¿ bêdzie trwa³a. Jak podaje "Rzeczpospolita", w 2013 r. w Tychach ma ruszyæ produkcja innego, nowego samochodu segmentu A lub B. Co z innymi fabrykami?
W gliwickiej fabryce Opla przewiduje siê wzrost produkcji. Obecnie najwa¿niejszym modelem samochodu, który jest tam produkowany, jest piêciodrzwiowa Astra IV generacji. Dzi¶ stanowi ona 90 proc. produkcji w polskiej fabryce. Od pa¼dziernika w Gliwicach produkowana bêdzie równie¿ trzydrzwiowa wersja Astry IV - GTC. W przysz³ym roku do portfolio polskiej fabryki ma do³±czyæ Astra IV w wersji sedan, a rok pó¼niej kabriolet.
Wszystko wskazuje na to, ¿e w gliwickiej fabryce w przysz³o¶ci powstawaæ bêd± równie¿ Chevrolety. Niedawno w amerykañskim Detroit ujawni³ to Klaus Franz, szef organizacji pracowniczych w Oplu i GM Europe. Prawdopodobnie w Polsce produkowany bêdzie model Cruze.
Jak pisze "Rzeczpospolita", w s± du¿e szanse, ¿e w Gliwicach powstawaæ bêdzie kolejna, pi±ta generacja Astry. Polacy mieliby tak¿e montowaæ nowy, jeszcze nieistniej±cy, miejski model Opla.
Byæ mo¿e przysz³o¶æ ma przed sob± równie¿ warszawska fabryka FSO. Nad zainwestowaniem w ni± zastanawia³ siê indyjski gigant motoryzacyjny TATA. Na razie to jednak raczej domys³y, nie za¶ fakty.
Powodzenie polskich zak³adów z bran¿y motoryzacyjnej cieszy. Niestety, nie sprawi to, ¿e krajowa motoryzacja wreszcie zacznie istnieæ na arenie miêdzynarodowej. Szanse na w³asne samochody pogrzebali¶my ju¿ przed wieloma laty.
¬ród³o moto.wp.pl
Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za tre¶æ komentarzy i tre¶ci dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Je¶li chcesz z nami tworzyæ serwis napisz do nas e-mail.
Regulamin komentowania artyku³ów w serwisie 3miastomoto.pl
W trosce o kulturê i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza siê niniejszy Regulamin.