Reklama:
Czasy, kiedy olej silnikowy był mieszany z paliwem i uzupełniało się jego stan co tankowanie, dawno minęły. Dziś przypominamy sobie o tej niezwykle ważnej substancji co kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, gdy wymieniamy filtr oleju oraz olej. Jednak w wielu pojazdach konieczne jest uzupełnienie poziomu oleju, co może być rutynową czynnością lecz niekiedy zapowiedzią problemów z silnikiem. Jednym ze sposobów, dzięki którym można sprawdzić, czy silnik spala olej, jest przeprowadzenie analizy spalin.
Zmniejszanie się poziomu oleju silnikowego jest dość popularnym zjawiskiem. Nie bez powodu producenci samochodów umieszczają w nich “bagnety” do sprawdzania poziomu oleju - sami dopuszczają zużycie tej substancji, co obrazują także instrukcje obsługi, w których często można przeczytać, że dopuszczalnym spadkiem ilości oleju w silniku jest 1 litr na 1000 km. Wartość ta każe jednak podejrzewać, iż wkrótce trzeba będzie naprawić jednostkę napędową. Ubytek 1 litra na 10 000 km nie powinien nas jednak specjalnie martwić. Jeśli jednak jest to poziom kilkukrotnie większy, z samochodem dzieje się coś złego.
Turbosprężarka
Pierwszą z przyczyn ubywania oleju silnikowego może być postępujące zużycie turbosprężarki. Ten delikatny element jest smarowany olejem silnikowym, a jeśli pojazd nie jest prawidłowo eksploatowany lub ma duży przebieg, turbosprężarka może zacząć “puszczać” olej. Często nie jest konieczna wymiana na nową, zwykle wystarcza tańsza regeneracja.
Wycieki oleju
Silniki z dużymi przebiegami z czasem stają się coraz mniej szczelne. W pewnym momencie na zewnątrz jednostki napędowej można zauważyć zacieki ze zużytego oleju. Należy pamiętać, że w razie nieszczelności silnika nie należy zamieniać stosowanego oleju na gorszy (np. mineralny), gdyż nie jest to naprawa, a jedynie opóźnienie terminu remontu. W bardziej zaawansowanych silnikach jest to zdecydowanie niewskazane, gdyż wymagają one lepszego smarowania, którego nie mogą zapewnić oleje mineralne.
Ten typ tak ma
Istnieją modele silników, które po prostu wyróżniają się większym niż inne jednostki napędowe zużyciem oleju, jak na przykład silniki VVT-i Toyoty (z pierwszych lat ich produkcji). Z podobnymi przypadłościami mogą spotkać się użytkownicy samochodów dostosowanych do zasilania gazem LPG. Jeśli jednak między wymianami oleju musi on być uzupełniany kilkukrotnie, także jest to przesłanka wskazująca na poważniejsze problemy z silnikiem.
Duże prędkości
O konieczności regularnego sprawdzania poziomu oleju silnikowego powinni pamiętać użytkownicy samochodów często eksploatowanych na autostradach. Podczas szybkiej jazdy ubywa więcej oleju. Wybierając się w długą podróż po autostradzie, warto więc zabrać ze sobą małą (np. 1-litrową) butelkę oleju, by uzupełnić go podczas postoju.
Odpowiednia eksploatacja auta, regularna wymiana odpowiedniego oleju silnikowego i częste sprawdzanie jego stanu zagwarantują optymalne smarowanie silnika i uchronią przed zaświeceniem się kontrolki ciśnienia oleju, dzięki czemu silnik samochodu będzie w dobrym stanie przez wiele lat.
Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.
Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl
W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.