Reklama:
Wysokie temperatury to du¿o s³oñca, ale tak¿e czêste opady ulewnego deszczu, który nie zawsze sp³ywa z jezdni. Wtedy nie trudno o unieruchomienie samochodu, spowodowane dostaniem siê wody do uk³adu dolotowego. Ka³u¿e to tak¿e inne zagro¿enia dla samochodów, jak ryzyko wpadniêcia w studzienkê kanalizacyjn± czy zjechania lub zsuniêcia siê z drogi.
Zagro¿enia
Zagro¿eniem, przed którym najczê¶ciej ostrzegaj± specjali¶ci, jest woda wlewaj±ca siê przez filtr powietrza. Wystarczy ze zbyt du¿± prêdko¶ci± przejechaæ przez wodê o g³êboko¶ci kilkunastu centymetrów, by zala³a filtr powietrza i dosta³a siê do silnika. W efekcie pojazd ga¶nie i nie chce odpaliæ. Nie bez powodu przed tym przestrzega siê najczê¶ciej – naprawa takiego uszkodzenia mo¿e byæ bardzo kosztowna. Jedyn± grup±, która mo¿e nie baæ siê ka³u¿, s± w³a¶ciciele samochodów terenowych wyposa¿onych w tzw. snorkel, czyli rurê doprowadzaj±c± powietrze do silnika umieszczon± na wysoko¶ci dachu.
Nie tylko silnik, ale tak¿e elementy elektryczne i elektroniczne mog± zostaæ uszkodzone przez wodê. Gdy wlewa siê pod maskê, mo¿e wywo³aæ spiêcie w niezabezpieczonych przewodach elektrycznych lub modu³ach elektronicznych. Wra¿liwa elektronika kryje siê nie tylko pod mask±, dlatego nawet pozostawienie samochodu z otwart± szyb± mo¿e skoñczyæ siê konieczno¶ci± naprawy lub wymiany elektroniki ukrytej np. w pod³odze.
Oprócz podzespo³ów elektronicznych, wody nie lubi± te¿ wszystkie czê¶ci, które nagrzewaj± siê do wysokich temperatur, gdy¿ w skrajnych przypadkach mog± nawet pêkn±æ. Na takie ryzyko nara¿one s± m.in. alternator, turbosprê¿arka, katalizator i tarcze hamulcowe. Te ostatnie raczej nie pêkaj±, ale krzywi± siê i staj± siê mniej skuteczne. Usterki takie mog± byæ jednak niebezpieczne i kosztowne w naprawie.
Rozwi±zanie
Aby nie mieæ wy¿ej opisanych problemów, nale¿y rozs±dnie przeje¿d¿aæ przez ka³u¿e. W³a¶ciciele pojazdów tuningowanych, posiadaj±cych niestandardowy uk³ad dolotowy, powinni zwracaæ uwagê na lokalizacjê wlotu i próbowaæ np. pokonywaæ ka³u¿e, jad±c jedn± stron± auta po krawê¿niku (t±, po której znajduje siê wlot powietrza).
Inni kierowcy zwykle mog± do¶æ spokojnie przejechaæ przez ka³u¿ê, ale musz± robiæ to powoli – najlepiej jad±c ze sta³± prêdko¶ci± na 1. biegu. Podczas przeje¿d¿ania przez ka³u¿ê trzeba uwa¿aæ na auta jad±ce w przeciwnym kierunku – tworzona przez nie fala mo¿e sprawiæ, ¿e pomimo prawid³owego przeje¿d¿ania przez wodê, dostanie siê ona do silnika.
Niebezpieczeñstwem jest tak¿e brak pewno¶ci, co jest pod wod±. Niekiedy mo¿e okazaæ siê, ¿e jest tam otwarta studzienka kanalizacyjna czy g³êboka dziura. Dlatego je¶li nie mamy mo¿liwo¶ci wyj¶cia z auta i sprawdzenia, czy droga przez wodê jest bezpieczna, mo¿emy poczekaæ na bardziej odwa¿nego kierowcê i, je¶li uda mu siê przejechaæ przez wodê, dos³ownie i w przeno¶ni „pój¶æ w jego ¶lady”.
Pamiêtajmy te¿, ¿e du¿e opady deszczu zagra¿aj± samochodom, je¶li pozostawimy otwarte szyby – choæ mokr± tapicerkê da siê wysuszyæ (mo¿e jednak nie pachnieæ zbyt ³adnie), to elektronika mo¿e nie zadzia³aæ po osuszeniu i bêdzie wymaga³a naprawy.
Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za tre¶æ komentarzy i tre¶ci dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Je¶li chcesz z nami tworzyæ serwis napisz do nas e-mail.
Regulamin komentowania artyku³ów w serwisie 3miastomoto.pl
W trosce o kulturê i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza siê niniejszy Regulamin.