baza firmogłoszenianewsyforummultimedia

 Reklama: 

3miastomoto.pl » strona główna » aktualności » Znaczenie układu chłodzenia

Znaczenie układu chłodzenia

  Kategoria: Bieżące  /    Dodano: Środa, 01.06.2011, 07:39

Zaczęła się wiosna, jest coraz cieplej, to czas, kiedy prawidłowe chłodzenie jest niezbędne dla zachowania sprawności pojazdu. Myślimy o klimatyzacji i o tym, aby samemu się chłodzić. Pamiętajmy, że silnik naszego samochodu również nie powinien się przegrzać. Dlatego regularne serwisowanie i kontrola są bardzo ważne.

Układ chłodzenia w większości samochodów oparty jest o ciecz chłodzącą. Jej jakość najczęściej sprawdzamy przed zimą. Wszyscy dobrze wiedzą, że nie powinna zamarznąć.

Latem również bardzo ważne jest by układ był sprawny. Prawidłowe chłodzenie silnika zapobiega jego przegrzaniu i dalszej konsekwencji uszkodzeniu. Dlatego bardzo ważne jest by serwisować go regularnie. Układ chłodzenia samochodu składa się z kilku podstawowych elementów, jak: chłodnica, termostat, czujnik, przekaźnik, przewody, zbiornik płynu chłodniczego, pompa wody, płyn chłodzący i wentylator.
Chłodnica
Chłodnica odpowiedzialna jest za wymianę cieplną, To prostokątny element zbudowany z mnóstwa cienkich żeberek, którego zadaniem jest oddawanie ciepła z przepływającej cieczy.

Elementy chłodnicy są bardzo delikatne i łatwo je uszkodzić, dlatego szczególnie po kolizji należy sprawdzić czy jest szczelna. Nieszczelność chłodnicy to konieczność jej wymiany. Koszt tego elementu może być bardzo różny w zależności od marki i modelu pojazdu, silnika a także tego, czy samochód wyposażony jest w klimatyzację.
Termostat
Termostat to element, którego zadaniem jest regulowanie ilością płynu przepływającego przez chłodnicę. W konsekwencji jego uszkodzenia zimą silnik może nie nagrzewać się odpowiednio. Latem natomiast, jeśli zablokuje się on w pozycji ograniczonego przepływu, lub w ogóle nie będzie się otwierał, prawdopodobnie dojdzie do przegrzania się silnika i jego znacznego uszkodzenia.
Pompa wody
Jej zadaniem jest napędzanie i pompowanie płynu chłodniczego w układzie. Pompa wody często napędzana jest paskiem rozrządu, a jej żywotność jest ograniczona. Dlatego podczas wymiany rozrządu w warsztacie mechanicznym warto pamiętać o pompie wody. Wymiana kompletnego zestawy pozwala mieć pewność, że samochód jest w pełni sprawny i nas nie zawiedzie.
Czujniki i przekaźniki
W układzie chłodzenia mamy do czynienia z czujnikiem temperatury dzięki któremu jesteśmy w stanie zobaczyć na desce rozdzielczej czy jest prawidłowa i układ jest sprawny. Warto być świadomym, że w przypadku zapowietrzenia układu chłodzenia lub braku płynu czujnik może wskazywać nieprawidłowe temperatury lub przestać pokazywać cokolwiek. Dodatkowo w układzie występuje przekaźnik, który steruje pracą wentylatora. W zależności od temperatury w silniku włącza go lub wyłącza. Jeśli ów przekaźnik ulegnie uszkodzeniu, to podczas powolnej jazdy, np. w korku dojdzie do przegrzania lub wręcz zagotowania silnika.
Wentylator
Zadaniem wentylatora jest zwiększenie przepływu powietrza przez chłodnicę, co z kolei wpływa na szybsze i skuteczniejsze chłodzenie cieczy wewnątrz kanalików. Dlatego bardzo ważne jest by zarówno przekaźnik jak i sam wentylator były sprawne. Jeśli wentylator podczas pracy zaczyna głośno hałasować i nie jest to szum powietrza, to koniecznie zgłośmy się do specjalisty, bo być może uległ on uszkodzeniu i w niedługim czasie przestanie działać.
Przewody
Przewody w układzie chłodzenia są gumowe, ale nie jest to zwykły przewód. Musi on bowiem być odporny na wysoką temperaturę, a także na olej i zawarty w płynie chłodniczym glikol. Węże gumowe w układzie chłodzenia są również zbrojone, aby wytrzymywały panujące tam ciśnienie.
Płyn chłodniczy
Zadaniem płynu chłodniczego jest przede wszystkim chłodzenie. Wielu twierdzi, że wystarczy do tego woda. Oczywiście do chłodzenia silnika wystarczy, ale woda powoduje korozję. Dlatego właśnie zaleca się stosowanie płynu chłodzącego zawierającego glikol, który nie powoduje korozji, ma niższą temperaturę zamarzania, a wrzenia wyższą niż zwykłą woda. Dlatego stosowanie wody zamiast płynu chłodniczego jest niewskazane. Podobnie nie wolno zalewać układu samym koncentratem, ponieważ jego parametry nie są zgodne z wymogami producentów samochodów i mogą spowodować nieprawidłowe działanie układu.
Regularny serwis jest konieczny
W ramach serwisu układu chłodniczego należy regularnie sprawdzać czy płyn chłodniczy spełnia wymaganie dotyczące temperatury zamarzania, sprawność termostatu, szczelność całego układu, a także sprawność czujników, przekaźników i wentylatora. Prawidłową kontrolę sprawności układu należy wykonywać w warsztacie mechanicznym w oparciu o sprzęt, wiedzę i doświadczenie specjalistów.

Pamiętajmy, że dbając o układ chłodzenia dbamy o trwałość i niezawodność samochodu.

źródło:  

Komentarze do artykułu

Komentarzy w artykule - 0

+ Dodaj nowy komentarz:
 

Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie. Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.

Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  2. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  3. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  4. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  5. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  6. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy (lub ich części) należy usunąć.


GOOOGLE