baza firmogłoszenianewsyforummultimedia

 Reklama: 

3miastomoto.pl » strona główna » aktualności » Zwiększenie mocy poprzez ilość i ciśnienie mieszanki

Zwiększenie mocy poprzez ilość i ciśnienie mieszanki

  Kategoria: Bieżące  /    Dodano: Poniedziałek, 30.05.2011, 07:20

Aby zwiększyć moc silnika można zwiększyć ilość mieszanki sprężanej w cylindrze podczas jego pracy. Więcej sprężonej mieszanki to większe ciśnienie i siła wybuchu. To wszystko przekłada się na większą moc.

Układ rozrządu wewnątrz głowicy silnika (górnej jego części), to układ sterujący pracą silnika - decyduje on o tym ile mieszanki paliwowo-powietrznej dostaje się do cylindra. To bardzo ważna funkcja, bowiem zawory mogą otwierać się w różnym czasie i z różną szybkością. Jednocześnie muszą być szczelnie zamknięte podczas wybuchu mieszanki w cylindrze, a następnie szybko i skutecznie usunąć spaliny.

W bloku natomiast są umiejscowione cylindry, tłoki i wał korbowy. Moc silnika w dużej mierze zależy od ilości mieszanki spalanej w cylindrze. Jej ilość zależy nie tylko od układu rozrządu, ale również od pojemności samego cylindra.
Tuning układu rozrządu
W wypadku układu rozrządu w głowicy cylindrów, aby zwiększyć ilość mieszanki przedostającej się w tym samym czasie do cylindra należy przyspieszyć otwarcie zaworów – czyli zwiększyć czas w którym zawór jest otwarty, lub zwiększyć otwarcie zaworu. Często stosuje się obie techniki jednocześnie.

W tym celu należy zmienić kształt krzywki wałka rozrządu, bo to ona odpowiada za sposób otwarcia zaworu. Zastosowanie bardziej agresywnego układu rozrządu zmienia jednak kulturę pracy silnika i wymaga dostrojenia elektroniki.
Kolektor ssący i wydechowy
Aby mieszanka paliwowa szybko wypełniała cylinder należy również powiększyć kanały dolotowe w głowicy i kolektorze. Ważne jest by ścianki tych kanałów były gładkie i opracowane tak, by powietrze bez przeszkód dostawało się do silnika bez zawirowań.

Pamiętajmy, że nie tylko dostarczenie paliwa i powietrza jest ważne, usuwanie spalin ma również duże znaczenie. Przez pewien krótki moment otwarte są zarówno zawory ssące jak i wydechowe. Wtedy odpowiednia budowa kolektorów pozwala na to, by odprowadzanie spalin jednocześnie powodowało zassanie mieszanki do wnętrza cylindra.
Zmiana parametrów bloku
Ze względu na uzależnienie mocy od tzw. pojemności skokowej silnika, czyli pojemności komór cylindra jedną z metod tuningu mechanicznego jest zwiększenie ich objętości.

Cylinder w bloku ma w przybliżeniu kształt walca, którego objętość można zmienić zwiększając średnicę lub wysokość. Z tej prostej geometrii wynikają metody zwiększenia pojemności skokowej silnika.

Większą średnicę cylindra można uzyskać poprzez rozwiercanie komory cylindra, tulejowanie bloku i zastosowanie większych tłoków. Zwiększenie wysokości tego walca nazywane jest zwiększeniem skoku tłoka. Im tłok w trakcie pracy obniży się bardziej tym więcej zmieści się w cylindrze mieszanki paliwowo-powietrznej. Taka modyfikacja wiąże się ze zmianą wału i korbowodów.

Można też zmniejszyć przestrzeń do jakiej ogranicza się cylinder, gdy tłok jest na górze. W tym celu stosuje się nadlewy na denko tłoka, tak by wystawało, a nie kolidowało z otwierającymi się od góry do dołu zaworami. W taki sposób również zwiększa się ciśnienie w cylindrze.
Bezpieczeństwo
Przy wszystkich modyfikacjach zachowajmy zdrowy rozsądek. Nad samochodem musimy umieć zapanować. Dlatego chcąc mieć mocny i szybki samochód pamiętajmy, że ważne jest by dobrze się prowadził. 

źródło: 

Komentarze do artykułu

Komentarzy w artykule - 0

+ Dodaj nowy komentarz:
 

Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie. Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.

Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  2. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  3. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  4. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  5. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  6. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy (lub ich części) należy usunąć.


GOOOGLE