Reklama:
Chiptuning czyli modyfikacja sterowania silnikiem jest obecnie bardzo popularny. W bezpiecznym zakresie pozwala w większości pojazdów zwiększyć moc i moment o około 10%. Taka zmiana jest na pewno odczuwalna dla kierowcy i wielu skusi się na taką przemianę. Co to właściwie jest Chiptuning i czym różni się od tzw. boxów?
Chcąc zwiększyć moc silnika naszego samochodu możemy zdecydować się na jedną z dwóch metod:
• Tuning mechaniczny,
• Tuning elektroniczny.
Pierwsza z nich odnosi się do mechanicznych przeróbek silnika, zmiany jego parametrów a co za tym idzie zwiększenia mocy. Jak sama nazwa wskazuje ta metoda wymaga ingerencji w elementy silnika w metodą obróbki mechanicznej.
Tuning elektroniczny, zwany Chiptuningiem, wiąże się natomiast z modyfikacją parametrów ECU, czyli komputera sterującego pracą silnika. ECU decyduje o pracy serca samochodu w zależności od danych otrzymywanych z czujników, takich jak obroty, temperatura i wiele innych.
Ponieważ producenci samochodów nie chcą bardzo „wysilać” silników, pozostawiają rezerwę bezpieczeństwa. Przyczyną tak zachowawczego działania ze strony producentów jest fakt, że kierowcy w różnych stopniu dbają o samochody. Aby więc drobne niedociągnięcia nie odbijały się szybko na sprawności i trwałości pojazdu programy sterujące przygotowane są tak, by nie nadwyrężać elementów konstrukcyjnych. To jest właśnie szerokie pole działania dla Chiptuningu. Ta metoda tuningu wiąże się bowiem z wykorzystywaniem rezerw pozostawionych przez producentów samochodów, które występują zarówno w pojazdach z turbiną jak i bez.
Celem Chiptuningu jest zwiększenie mocy a często również zmniejszenie spalania, przy zachowaniu dotychczasowego stylu jazdy. Decydując się na „elektroniczne strojenie” musimy mieć świadomość, że bufor bezpieczeństwa zostanie zmniejszony, należy więc szczególnie pilnie dbać o sprawność techniczną wszystkich układów pojazdu,
Warto wiedzieć, że w przypadku modyfikacji oprogramowania w nowych samochodzie klient traci gwarancję, ponieważ taka modyfikacja jest widoczna dla serwisantów.
Bardzo często Chiptuning mylony jest z tzw. boxami. Box to urządzenie zewnętrzne podłączane do układu niezależnie od komputera. Jego zadaniem jest modyfikacja parametrów pochodzących z czujników i sygnałów z komputera tak, by zwiększyć osiągi, albo zmniejszyć spalanie paliwa. Nie jest to jednak zmiana oprogramowania więc nie jest to klasyczny Chiptuning.
Na rynku dostępne są boxy będące dobrą alternatywą dla Chiptuningu. Modyfikują pracę silnika w całym zakresie obrotów poprzez zmianę parametrów wejścia i wyjścia jednostki sterującej. Są też takie, których zadaniem jest jedynie zwiększenie dawki paliwa. Samochód z takim boxem nie da nam więcej mocy w połączeniu z większą sprawnością, lecz jedynie zaserwuje bardziej bogatą mieszankę. Tego typu zmiany przekładają się na większe spalanie i dodatkowe koszty.
Na rynku jest dostępnych wiele różnych ofert, poszukując odpowiedniej dla nas, nie wierzmy w obietnice niewiarygodnych efektów za nieduże pieniądze. Modyfikacje zwiększające osiągi w oparciu o tuning elektroniczny dają w większości samochodów przyrost mocy i momentu oscylujący wokół 10%. Kupując produkt, jakim jest nowy program zdajmy się na specjalistów i markowe rozwiązania. Ingerencja w sterowanie silnika w niewłaściwy sposób może skończyć się poważną awarią.
Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.
Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl
W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.