Reklama:
O ile w eksploatacji samochodów troszczymy się o silnik i układ przeniesienia napędu, to znacznie mniej uwagi poświęcamy układowi hamulcowemu. Zapominamy, że jest on najważniejszym elementem auta i to właśnie o niego należy szczególnie dbać.
Usterki tego ważnego dla bezpieczeństwa układu można poznać po:
Piszczeniu podczas hamowania
Piszczenie jest objawem nieodpowiedniego materiału tarczy hamulcowej lub klocka. W ten sposób objawiają się także „kończące się” klocki hamulcowe.
Zmiennej skuteczności hamowania
„Bicie” hamulca może być efektem wadliwej tarczy hamulcowej, ale również złym osadzeniu tarczy na piaście lub poluzowaniu śrub. Przyczyną mogą być również łożyska koła. Należy też pamiętać, że gorące tarcze mogą skrzywić się od wjechania w kałużę
Wpadającym w podłogę pedale hamulca
Jest to poważny objaw, który sugeruje wyciek płynu hamulcowego. Nieszczelność może być spowodowana przetarciem się przewodów lub pęknięciem wynikającym ze zestarzenia się materiału. Warto wtedy przyjrzeć się także pompie hamulcowej.
Sprężystym pedale
Sprężysty pedał hamulca sugeruje zapowietrzenie układu. Niekiedy może wystarczyć jedynie odetkanie otworu odpowietrzającego, ale warto również skontrolować szczelność.
„Ściąganiu” pojazdu podczas hamowania
Może wynikać z nierównomiernego zużycia klocka lub tarczy z jednej strony lub usterki zacisku.
Niemal nie działającym hamulcu ręcznym
Może to być objaw zatartej linki lub zużytych szczęk hamulca, albo wycieku z tłoczka.
Aucie zwalniającym szybciej niż zwykle
Niewiele osób decyduje się na wymianę płynu hamulcowego raz na 2-3 lata. Z czasem skuteczność działania płynu hamulcowego maleje, gdyż dostaje się do niego woda, która obniża temperaturę wrzenia płynu, przez co zwiększa się jego objętość. Przyczyną usterki może być też zbyt rzadkie korzystanie z samochodu, które owocuje zakleszczającymi się hamulcami.
Zablokowanym pedale hamulca
Ta usterka spowodowana jest zwykle zanieczyszczeniem układu hamulcowego, powodującym zablokowanie tłoka.
Osoby, które decydują się na tuning samochodów, także zapominają, że nie sztuką jest szybko się rozpędzić, a skutecznie zatrzymać. W wielu pojazdach, w których przeprowadzany jest popularny chiptuning, można łatwo dopasować skuteczniejsze hamulce z najmocniejszych wersji silnikowych. Bardziej skomplikowane konwersje wymagają wymiany większej ilości podzespołów, niż tarcze i zaciski.
Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.
Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl
W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.