Reklama:
Po zmianie opon na letnie zdarza się, że ciśnienie w oponach spada. Oprócz oczywistych przyczyn, jak gwóźdź wbity w koło, czy mechaniczne przecięcie opony, zdarzają się jeszcze inne sytuacje, w wyniku których ilość powietrza w oponach może szybko maleć.
Spadek ciśnienia, jeśli nie jest nagły (wtedy sytuacja może być niebezpieczna, a braku ciśnienia w kole nie da się nie zauważyć), można poznać po ściąganiu auta w stronę, po której zamontowana jest opona z uchodzącym powietrzem.
Jeśli zauważymy duży spadek ciśnienia „w trasie”, powinniśmy sprawdzić, czy nie ma widocznych uszkodzeń opony. Jeśli nie (co wskazuje np. na uszkodzenie wentyla), a do celu mamy kilka kilometrów, możemy spróbować napompować oponę na stacji benzynowej i powoli dokończyć podróż. Należy wtedy jednak zachować ostrożność, gdyż sami zwykle nie jesteśmy w stanie określić rodzaju uszkodzenia, a podczas jazdy ciśnienie może nagle spaść, grożąc wypadkiem. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest założenie koła zapasowego i udanie się do warsztatu naprawiającego opony.
Opona, w której obniża się ciśnienie, nie musi być przebita przez gwóźdź. Innymi przyczynami uchodzenia powietrza z opon są:
– mikropęknięcia wewnętrznej warstwy opony (często spowodowane przechowywaniem w niewłaściwych warunkach, jak nadmierna wilgotność),
– uszkodzenie opony w trakcie montażu lub demontażu,
– przebicie przez gwóźdź lub przecięcie przez ostry przedmiot,
– otarcie opony np. o krawężnik,
– skorodowana, wygięta lub naprawiana wcześniej felga,
– uszkodzenie wentyla lub wkładki zaworowej,
– zestarzenie się opony,
– wada fabryczna opony,
– przeładowanie samochodu.
Mniejsze uszkodzenia da się naprawić, jednak jeśli opona jest poważnie rozerwana lub zdeformowana, albo zniszczona chemikaliami, należy zdecydować się na zakup nowych opon.
Czynniki, które sprawiają, że powietrze zaczyna uciekać z opony, mogą wystąpić niezauważenie, dlatego warto słuchać rad specjalistów i przynajmniej raz w miesiącu kontrolować stan opon (po kilkunastu minutach, gdy są zimne – nie tuż po jeździe!). Odpowiednie ciśnienie uchroni nas także przed szybszym zużyciem ogumienia i zwiększonym zużyciem paliwa.
Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.
Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl
W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.