baza firmogłoszenianewsyforummultimedia

 Reklama: 

3miastomoto.pl » strona główna » aktualności » Amortyzatory wymieniaj parami

Amortyzatory wymieniaj parami

  Kategoria: Bieżące  /    Dodano: Poniedziałek, 16.04.2012, 08:02
Kiedy uszkodzi nam się jeden amortyzator szukamy często rozwiązań tanich. Wymiana pojedynczego elementu na osi, może kosztować nas zdrowie i życie. Decydując o kosztach naprawy warto pomyśleć o aspektach jakości. Stosowanie starych osłon i odbijaczy skraca żywotność nowego elementu. 
 
W życiu każdego kierowcy pojawiają się sytuacje, gdy uszkodzeniu ulega jeden z amortyzatorów, a drugi jest „prawie nowy”. Ze względów finansowych zastanawiamy się, czy wymieniać oba amortyzatory. Gdzieś słyszeliśmy, że tak trzeba, ale dlaczego tak jest?
 
Po pierwsze bezpieczeństwo
„W tej kwestii najistotniejsza jest tzw. siła tłumienia amortyzatora i to w obu kierunkach działania (podczas ściskania i rozciągania) - ich właściwy dobór pod katem zastosowania do danego pojazdu (rodzaju drogi i obciążenia) jak również zgodności parametrów na jednej osi jest to element kluczowy dla bezpieczeństwa kierowców i pasażerów.” - mówi mgr inż. Tomasz Małkowski, specjalista ds. szkoleń technicznych Bilstein. 
 
Samochód, którego układ amortyzacji nie jest w pełni sprawny i parametry amortyzatorów na różnych kołach są inne można porównać do łódki na wodzie. Kiedy najeżdżamy na nierówność w jezdni, każde koło będzie w różnym czasie i z różną skutecznością przywracać stabilność pojazdu. 
 
„Kiedy np. na przedniej osi tylko jeden amortyzator jest sprawny lub różnica w działaniu (lewy/prawy) jest zbyt duża, wtedy jazda z większą prędkością niż 30 km/h może być już ryzykiem. Jeżeli dysproporcja w działaniu obu amortyzatorów na jednej osi jest niewielka to dopiero przy dużej prędkości ta różnica staje się odczuwalna i niebezpieczna.” – dodaje Małkowski. 
 
Bardzo ważne jest by zapewnić takie same parametry tłumienia drgań przynajmniej na jednej osi, tak by nierówności nie pozwalały na zbyt silne wahania pojazdu na boki. Takie wahania znacznie utrudnią kierowcy panowanie nad pojazdem. 
 
„Z tego względu zaleca się przy uszkodzeniu jednego amortyzatora wymianę parami na jednej osi, aby po naprawie oba były w jednakowym stopniu sprawne.” – wyjaśnia Tomasz Małkowski. 
 
Wykresy obok pokazują różnice w tłumieniu i sprawności, jakie powstają podczas wymiany jednego amortyzatora. 
 
Dla ułatwienia przyjęto, że amortyzatory zużywają się liniowo, równo i stąd przedstawiona prosta sprawności opadająca w dół wraz z upływem czasu. 
 
Wymiana tylko jednego amortyzatora wiązać może się z dużą różnicą w tłumieniu drgań pojazdu. Nawet jeśli wymienimy ten jeden amortyzator na używany możemy zamontować amortyzator innego producenta o innych wyjściowych parametrach pracy jak również o stopniu zużycia znacznie różniącym się od posiadanego zachowanego amortyzatora. 
 
Amortyzacja ma również udział w przyczepności do podłoża. Jazda samochodem o różnej przyczepności kół do drogi jest bardzo niebezpieczna ze względu na większe prawdopodobieństwo poślizgu.
 
Amortyzatory a komfort jazdy
Od siły tłumienia amortyzatorów i tzw. sztywności zawieszenia pojazdu zależy nie tylko bezpieczeństwo, ale również komfort jazdy. 
 
„Im >twardsze< amortyzatory tym większe bezpieczeństwo ale za razem mniejszy komfort. Jednocześnie zbyt >miękkie< amortyzatory będą negatywnie wpływać na podróżnych powodując ospałość i nudności (choroba lokomocyjna). Szczególnie daje się to we znaki podczas jazdy na wąskiej i krętej drodze górskiej.” - mówi Tomasz Małkowski. 
 
Zachowanie optymalnych parametrów amortyzacji pojazdu jest zatem ważne nie tylko dla bezpieczeństwa, ale również komfortu podróżnych. Decydując o zakupie danego amortyzatora warto polegać na wiedzy i doświadczeniu profesjonalistów. 
 
„Należy więc stosować amortyzatory o odpowiedniej charakterystyce tłumienia, takiej jaka zaleca producent pojazdu.” – tłumaczy Małkowski. 
 
Jeśli chcemy zmieniać nasz samochód w bardziej stabilny i bezpieczniejszy chcąc dostosowywać go do szybszej i bardziej dynamicznej jazdy, również warto oprzeć się na wiedzy fachowców. 
 
„W przypadku modyfikacji szczególnie należy stosować amortyzatory dobrej jakości oferowane przez renomowanych producentów, którzy wprowadzając swoje produkty na wolny rynek części samochodowych muszą dbać o to, by spełniały one odpowiednie normy techniczne.” – wyjaśnia Tomasz Małkowski - „Renomowani producenci amortyzatorów prowadza specjalne testy i badania sprawdzające pod katem technicznym ich wyroby, a w nielicznych przypadkach są to nawet praktyczne jazdy próbne na specjalnym torze doświadczalnym w określonych warunkach.” – dodaje.
 
Trwałość naprawy
Na trwałość naprawy wpływa kilka elementów. „Oczywiście, jakość produktu i producenta części są tu najważniejsze, ale sposób naprawy i zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń (osłon) tez odgrywa dużą role w bezpiecznym i długim użytkowaniu.” – mówi Tomasz Małkowski. 
 
Trwałość amortyzatora w dużej mierze zależy od jego szczelności. Utrata oleju wypełniającego amortyzator to szybkie obniżenie jego sprawności i zużycie. „Niewłaściwe narzędzia lub nieuwaga mechanika mogą wpłynąć na uszkodzenie samego amortyzatora jeszcze przed naprawa. Szczególnie wrażliwa częścią amortyzatora jest trzpień tłoczyska, specjalnie dokładnie obrabiany i chromowany na powierzchni tak, aby zapewnić odpowiednią szczelności i gwarantować przenoszenie dużych sil.” – tłumaczy Małkowski. Dlatego ważne jest by nie pozwolić na ich uszkodzenie podczas transportu i montażu.. 
 
Do uszkodzeń mechanicznych tłoczyska może dojść również podczas pracy amortyzatora. Każde zabrudzenie, które dostanie się na powierzchnie może zadziałać destrukcyjne. Uszkodzenie tłoczyska ograniczy szczelność amortyzatora i doprowadzi do jego szybkiego zużycia. 
 
„Jeżeli przy wymianie stwierdzimy, że stare osłony i odbijacze są jeszcze dobre to niekoniecznie musi to się sprawdzić. Niebezpieczeństwem jest tu stary odbijacz. Bowiem na jego powierzchni przylegającej do trzpienia, mogą pozostać, przyklejone drobinki kurzu i piasku co w przypadku dalszej pracy będzie działało jak papier ścierny doprowadzając do szybkiego zniszczenia trzpienia i całego amortyzatora.” – wyjaśnia Tomasz Małkowski. - „Jeśli zaś sam materiał, z którego wykonane są odbijacz i osłona, będzie stary i niewłaściwie sprężysty lub sparciały i popękany, to elementy te nie będą właściwie spełniały swych zadań. Dlatego też dobrze jest zawsze wymieniać te elementy w komplecie z nowym amortyzatorem.” - dodaje 
 

Chcąc zapewnić właściwą i bezpieczną jazdę samochodem warto być mądrze oszczędnym. Nie ograniczać naprawy do wymiany jednego amortyzatora oraz stosowania starych osłon i odbijaczy. Warto wręcz przeciwnie wymienić oba amortyzatory, zmienić osłony i odbijacze. Taka decyzja pozwoli nam zaoszczędzić o wiele więcej przedłużając żywotność wszystkich części układu. Jednocześnie zapewni bezpieczeństwo i komfort podróżnych. 

źródło: 

Komentarze do artykułu

Komentarzy w artykule - 1

+ Dodaj nowy komentarz:
 
dodany: 05.05.2011 , 12:05

Chyba oparami ;P z benzyny ...
~ Twój podpis

Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie. Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.

Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  2. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  3. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  4. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  5. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  6. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy (lub ich części) należy usunąć.


GOOOGLE