Wed³ug raportu J.P. Morgan Cazenove od pocz±tku roku stawki w ubezpieczeniach komunikacyjnych OC na polskim rynku wzros³y o 11 proc. Wszystko wskazuje, ¿e na tym nie koniec.
- Towarzystwa skupiaj± siê na odzyskaniu rentowno¶ci w tym segmencie biznesu. To ju¿ koniec wojny cenowej z lat 2008-2010 - napisali eksperci w dokumencie.
W 2010 r. firmy z sektora ubezpieczeñ maj±tkowych straci³y na oferowaniu OC 862,9 mln z³.
- Akcjonariusze nie bêd± d³u¿ej akceptowali takich wyników. Bran¿a musi podnosiæ ceny. Szacunek J.P. Morgan co do I kwarta³u jest bardzo prawdopodobny, a teza o koñcu wojny cenowej jak najbardziej s³uszna - twierdzi Olgierd Jatelnicki, prezes Polskiego Towarzystwa Ubezpieczeñ.
W I kwartale decyzje o podwy¿ce taryf OC podjê³y najwiêksze polskie firmy ubezpieczeniowe: Warta, InterRisk, HDI-Asekuracja. Wed³ug naszych nieoficjalnych informacji tak¿e PZU (choæ raport J.P. Morgan Cazenove tego nie potwierdza) i Allianz.
Eksperci wskazuj±, ¿e do podnoszenia cen OC zmusza bran¿ê to, co sta³o siê w ub.r. w segmencie ubezpieczeñ maj±tkowych. Zobowi±zania towarzystw z tytu³u szkód powodziowych siêgaj± blisko 1,8 mld z³ (znaczna czê¶æ ju¿ zosta³a uregulowana). Specjali¶ci wskazuj±, ¿e ewentualne podwy¿ki w tym segmencie nie pokryj± strat na OC.
Czy gdyby tempo wzrostu stawek OC z I kwarta³u utrzyma³o siê w pozosta³ych kwarta³ach, bran¿a mo¿e liczyæ na zysk ze sprzeda¿y tego rodzaju polis? - Nie. Stawki w skali ca³ego roku musia³yby wzrosn±æ o oko³o 45 proc., do oko³o 700 z³. A to nie jest wykonalne w jednym roku - uwa¿a Jatelnicki. Obecnie sk³adka roczna, jak± trzeba zap³aciæ za OC na polskim rynku, jest na poziomie oko³o 450 z³. Jest niemal trzykrotnie ni¿sza ni¿ w wiêkszo¶ci krajów cz³onkowskich Unii Europejskiej.
Raport J.P. Morgan Cazenove wskazuje te¿, ¿e ubezpieczyciele staraj± siê ograniczyæ warto¶æ odszkodowañ wyp³acanych w zwi±zku z napraw± aut.
- Towarzystwa rozmawiaj± z dystrybutorami czê¶ci zamiennych na temat umów, które zagwarantuj± im istotne rabaty przy znacz±cych zakupach - napisali eksperci J.P. Morgan.
- Tego rodzaju umowy s± nowo¶ci± na polskim rynku. I rzeczywi¶cie mog± siê przyczyniæ do znacznych oszczêdno¶ci po stronie towarzystw w d³ugim okresie - mówi prezes PTU, Olgierd Jatelnicki.
W ubieg³ym roku z tytu³u ubezpieczeñ autocasco towarzystwa wyp³aci³y 3,86 mld z³ odszkodowañ, o 3 proc. wiêcej ni¿ w 2009 r. Na sprzeda¿y tego rodzaju polis straci³y 470,7 mln z³, o 504 proc. wiêcej ni¿ w 2009 roku.
lop/mw/mw