Wokół tematu instalacji LPG narosło wiele mitów, tymczasem, dzięki najnowocześniejszym technologiom, są one naprawdę korzystnym rozwiązaniem, na które decyduje się z przyczyn ekologicznych, jak i ekonomicznych, coraz więcej kierowców.
MITY
Instalacje LPG są niebezpiecznie
Nie ma zarejestrowanych przypadków wybuchu instalacji przy prawidłowym użytkowaniu i serwisowaniu. Badania ADAC dowodzą, że rozerwanie zbiornika nie jest możliwe, a w czasie wypadku do zapalenia pojazdu dochodzi zazwyczaj z powodu rozlanej benzyny.
Montaż instalacji LPG nie opłaca się
Istnieją narzędzia pozwalające obliczyć opłacalność instalacji przy określonym przebiegu kilometrów, nawet dla konkretnego modelu samochodu. Warto skorzystać z kalkulatorów (www.gazeo.pl/kalkulator.php). Po przejechaniu 20 tys. km zwraca się koszt instalacji gazowej, a samochód, który przejechał ok. 160 tys. km na autogazie... zarobi na nowy, gdyż tyle można zaoszczędzić. Montaż instalacji nie opłaca się więc tylko wtedy, gdy mamy samochód, który wyłącznie stoi w garażu.
Samochodami z instalacją nie można wjechać na parking podziemny
Dotyczy nielicznych miejsc oznaczonych takim zakazem wjazdu (brak odpowiedniego systemu wentylacji).
Mam diesla – nie mogę zamontować instalacji LPG
Instalacje LPG mogą być montowane w pojazdach z silnikiem diesla – najbardziej opłacalne jest to w przypadku samochodów ciężarowych czy autobusów (duże zużycie paliwa).
Instalacje LPG nadają się tylko do starych samochodów
Instalacje LPG można zamontować niemal w każdym samochodzie. Systemy wtrysku gazu produkowane są według najnowszych technologii.
Instalacja zajmuje dużo miejsca
Istnieje możliwość dopasowania miejsca montażu oraz wielkość zbiornika do indywidualnych potrzeb użytkownika.
Brak samochodów z fabryczną instalacją LPG
Niektóre koncerny samochodowe produkują fabrycznie nowe auta z instalacjami autogazowymi. Są wśród nich m.in.: Skoda (Fabia, Roomster, Praktik, Octavia, Octavia Tour), Renault (Clio II, Clio II societe 3-drzwiowy, Kangoo - furgon i osobowy, Megane 5-drzwiowy, Scenic), Volkswagen (Golf Plus BiFuel), Mercedes,KIA, Opel, Chevrolet, Peugeot.
Gaz niszczy silnik / psuje samochód
Podstawą jest odpowiedni dobór instalacji oraz jej poprawny montaż przez wykwalifikowanych pracowników. Bardzo wiele zależy od zakładu montażu / mechanika, gdyż awaryjność wynika najczęściej ze stosowania nieodpowiednich zespołów, a nie z właściwości gazu.
Auto na gaz jest wolniejsze
Niektóre instalacje starej generacji mogły dawać taki efekt. Sekwencyjny wtrysk gazu i prawidłowo wykonany montaż nie powoduje utraty mocy.
Instalacja gazowa w drogim samochodzie to wstyd
Instalacja gazowa to świetne rozwiązanie, które pozwala zaoszczędzić na eksploatacji samochodu, zwłaszcza dużego (w tym aut luksusowych). Pozwala to także na bycie „eko”, warto bowiem pamiętać, że LPG to paliwo ekologiczne (w sensie globalnym) i odgrywa duże znaczenie w ograniczeniu stopnia zanieczyszczenia środowiska. Bycie ekologicznym nabiera coraz większego znaczenia i zaczyna być modne.
FAKTY
Autogaz to paliwo bezpieczne
Zbiorniki z autogazem napełniane są w 80%, co pozostawia rezerwową przestrzeń dla rozszerzającego się pod wpływem temperatury paliwa i stanowi bezpieczną granicę dla właściwego, bezproblemowego korzystania z auta.
Autogaz to paliwo ekologiczno
Już teraz niektóre kraje zachodniej Europy wydzielają w miastach tzw. strefy zielone, do których mogą wjechać wyłącznie pojazdy zasilane LPG. To sposób na obniżenie poziomu zanieczyszczenia.
Autogaz to alternatywa dla paliw tradycyjnych
Autogaz to bezpieczne, oszczędne i ekologiczne paliwo, które znacznie obniża koszty eksploatacji pojazdów. Ponieważ nie trzeba go „rozpylać” w cylindrach, tak jak benzyny, spala się wydajniej i bezpieczniej dla silnika, nawet gdy jest on zimny. Paliwo gazowe pozwala na dłuższą eksploatację oleju silnikowego, ponieważ nie rozrzedza go tak jak paliwa tradycyjne.
Autogaz to paliwo o doskonałych właściwościach technicznych
LPG nie traci ani nie zmienia swoich właściwości z upływem czasu, co oznacza, że może być długotrwale składowany bez utraty jakości i wydajności. Jego wartość oktanowa jest korzystniejsza w porównaniu z benzyną i olejem napędowym i wynosi, w zależności od proporcji propanu i butanu, od 90 do 110 oktanów, dzięki czemu autogaz spala się bezstukowo.
Branża LPG rozwija się dynamicznie
Odsetek osobowych aut napędzanych LPG wynosi w Polsce 13,5 proc. Jak wynika z Autogas Roadmap, czyli zleconego przez Parlament Europejski projektu rozwoju tej branży, w 2020 r. osobowych samochodów napędzanych gazem (zarówno LPG, jak i ziemnym) będzie na kontynencie 20 proc. (obecnie jest ich około 2 proc).
Autogaz numerem 1 wśród paliw alternatywnych na świecie
Obecnie na świecie 12 mln samochodów napędzanych jest LPG. W Polsce na koniec 2009 r. zarejestrowanych było aż 2,2 mln samochodów osobowych na autogaz. To stawia nas w światowej czołówce (i na pierwszym miejscu w Unii Europejskiej).
LPG w Polsce ma dobre perspektywy rozwoju
Ostatnie decyzje władz państwowych, tj. utrzymanie stawki podatku akcyzowego na 2010 r. na niezmienionym poziomie i zaliczenie autogazu do ekologicznych paliw alternatywnych to impulsy do rozwoju branży LPG.