baza firmogłoszenianewsyforummultimedia

 Reklama: 

3miastomoto.pl » strona główna » aktualności » Szyby a bezpieczeństwo

Szyby a bezpieczeństwo

  Kategoria: Bieżące  /    Dodano: Sobota, 12.02.2011, 17:36

Szyba samochodowa nie tylko umożliwia obserwację drogi i otoczenia podczas jazdy, ale spełnia również istotne funkcje, wypływające na ochronę pasażerów. Mogłoby się wydawać, że głównie osłania ona przed wiatrem, opadami atmosferycznymi, niesfornymi owadami, czy odpryskującymi z jezdni kamykami i żwirem. Na bezpieczeństwo, zapewniane przez szybę samochodową, wpływa jednak szereg jej właściwości, z których czasem nie zdajemy sobie sprawy.

Co i jak widać na drodze
Dobrze przygotowana do jazdy szyba, to taka, która nie ogranicza widoczności. Rozumieć to można dosłownie, czyli jako brak obiektów przysłaniających pole widzenia kierowcy, jak choćby nie odgarnięty śnieg, plamy błota, czy duże pęknięcia na szkle. Widoczność często ograniczają jednak także bardziej złożone czynniki, niedostrzegalne gołym okiem. Zaliczyć do nich można choćby zniekształcenia optyczne, które zaburzają realny obraz i spowodować mogą np. błędną ocenę odległości. Warto zatem zadbać o jakość wybieranego produktu.

Podczas użytkowania pojazdu na szybie powstają rysy. Nie należy jednak usuwać ich na własną rękę. Działania takie wpływają także na punktowe matowienie, powodujące przyćmienie obrazu, zwłaszcza w warunkach nocnych, a także na nieprawidłowe rozpraszanie światła. Dobrej jakości, zadbanej szybie niestraszne jest odbite światło pojazdów nadjeżdżających z przeciwka, a nawet oślepiające promieniowanie słoneczne. Nowoczesne szyby, między innymi oferowane przez NordGlass, posiadają ponadto specjalne powłoki, które dodatkowo osłabiają nadmierne nagrzewanie się wnętrza auta w sezonie letnim.

Szklana tarcza ochronna
Szyby samochodowe to także bardzo ważny element składający się na wytrzymałość całej bryły auta. Stanowią one w przypadku aut osobowych średnio ok. 50% całej ich powierzchni zewnętrznej. Na szyby samochodowe, zwłaszcza czołowe, podczas jazdy wywierany jest, z jednej strony, nacisk powietrza na zewnątrz pojazdu, a z drugiej – oddziałuje na nią ciśnienie wewnątrz kabiny pasażerskiej. Musi ona być zatem bardzo odporna na naprężenia. Źródłem naprężeń mogą być także niewielkie odkształcenia karoserii w sytuacji jazdy po nierównościach.

Ze względu na najsilniejszą eksploatację, szyby czołowe wykonywane są dziś ze szkła laminowanego, o dodatkowo podwyższonej odporności. Szyby samochodowe podczas formowania są także poddawane obróbce cieplnej. Mają one budowę warstwową – przedzielone są wewnątrz specjalną folią. Zadziwiające wydawać się może, jak pozornie kruche i delikatne szkło, poddane odpowiedniej obróbce, zyskuje właściwości materiału ochronnego.
Zastosowanie folii ma, w przypadku kolizji chronić pasażerów przed skaleczeniem odłamkami szkła.
Bardzo istotną kwestią jest również odporność na napór wybuchających w chwili wypadku poduszek powietrznych.
Podobnie wygląda sytuacja od drugiej strony – tzn. zewnętrznej. W momencie, gdy w szybę uderza z zewnątrz niepożądany obiekt, jak chociażby kamień, gałąź, czy zdezorientowane zwierze, zwłaszcza przy dużej prędkości jazdy, staje się on śmiertelnym zagrożeniem. Szyby laminowane muszą pozostawać odporne na nagłe, silne uderzenia, zapewniając bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów.

Postaw na przetestowaną jakość
Wiodący producenci szyb samochodowych poddają swoje produkty licznym testom, gwarantującym ich niezawodną wytrzymałość, a także zgodność z obowiązującymi, rygorystycznymi normami. Szyby muszą wykazać odporność na wielogodzinne chłodzenie do temperatury –20 st. C, a także gotowanie oraz wypiekanie w temperaturze do 130 st. C. Do badań jakościowych należy także weryfikacja właściwego kształtu szyby. W tym celu wykorzystywane jest specjalistyczne ramię pomiarowe, które skanuje szyby za pomocą wiązki laserowej, tworząc trójwymiarowy model komputerowy danego egzemplarza, idealnie odwzorowujący jego kształt. Gotowe produkty poddawane są również specjalistycznym badaniom przepuszczalności światła, zniekształceń optycznych oraz powstawania obrazu wtórnego. Wśród tych licznych testów, należy wymienić jeszcze test rzutu kulą, który pozwala na podstawie symulacji ocenić z jednej strony odporność na zetknięcie szyby z potencjalnymi obiektami trafiającymi w nią w trakcie jazdy, a z drugiej – symuluje uderzenie w szybę kierowcy lub pasażera, jadącego bez zapiętych pasów.

źródło:

Komentarze do artykułu

Komentarzy w artykule - 0

+ Dodaj nowy komentarz:
 

Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie. Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.

Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  2. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  3. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  4. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  5. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  6. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy (lub ich części) należy usunąć.


GOOOGLE