Reklama:
Podmuchy wiatru to zagrożenie dla kierowców, szczególnie w sezonie zimowym, kiedy silne wiatry (o prędkości równej lub większej niż 11 m/s) występują w ciągu 15-30 proc. dni. Według badań na szczególnie odsłoniętych odcinkach dróg, silne wiatry mogą być bezpośrednią przyczyną lub jednym z istotnych czynników w ponad jednej trzeciej wypadków.
W czasie gdy dwukrotnie rośnie prędkość wiatru, siła jego nacisku na samochód zwiększa się czterokrotnie. Zimą, kiedy przyczepność często jest niższa, nagły podmuch podczas wyprzedzania ciężarówki lub wjechania na teren nieosłonięty (np. most) może zwiększyć ryzyko wpadnięcia w poślizg. Latem, kiedy prędkości są większe, silny podmuch może dalej przesunąć pojazd, nim odzyskamy kontrolę. – „Dodatkowo przyczepność zmniejsza się, gdy wykonujemy manewr skręcania lub hamujemy” – przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
– „Szczególnie niebezpieczne są porywiste wiatry. Gdy występuje silny podmuch, kierowca musi natychmiast delikatnie dostosować ustawienie kół do kierunku wiatru, aby zrównoważyć jego siłę” – tłumaczy Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – „Prędkość porywu wiatru może być nawet 2,5 raza większa od jego średniej prędkości danego dnia” – dodaje.
Ważne jest więc trzymanie obu rąk na kierownicy i świadomość tego, w jakich sytuacjach może nastąpić podmuch oraz zajęcie odpowiedniej pozycji na pasie ruchu przed możliwym podmuchem.
Gdy wieje silny wiatr, na drodze mogą pojawić się śmieci niesione przez wiatr, gałęzie lub powalone drzewa. – „Należy zwolnić i ostrożnie podjeżdżać do elementów leżących na jezdni. Szczególnie, gdy podróżujemy po zmroku i światła reflektorów mogą je zniekształcać” – przestrzegają trenerzy.
Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.
Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl
W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.