Reklama:
Pokonywanie zakrętów jest nieodłącznym elementem prowadzenia samochodu. Choć robią to wszyscy kierowcy, nie każdy z nich robi to poprawnie – w ubiegłym roku na zakrętach i łukach doszło do 5 265 wypadków, w których zginęło 720 osób, a ponad 7,5 tysiąca zostało rannych. Dane policji są przerażające, a wielu z tych wypadków z pewnością dałoby się uniknąć, gdyby ich uczestnicy stosowali odpowiednią technikę ich pokonywania i byli ostrożni.
Kręte drogi ograniczają widoczność i często uniemożliwiają prawidłową ocenę tego, co jest za zakrętem, a w sezonie jesienno-zimowym często mają mniejszą przyczepność niż latem.
– „Nawet na suchej nawierzchni jazda krętymi odcinkami bywa niebezpieczna: liście czy rozsypany piasek lub żwir mogą być tak samo niebezpieczne jak deszcz czy śnieg zalegający na powierzchni.” – powiedział Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Przede wszystkim, przed zakrętem należy zwolnić. Hamowanie nie powinno jednak być nagłe i należy rozpocząć je odpowiednio wcześnie. Zwalnianie przed zakrętem z odpowiednim wyprzedzeniem zmniejsza też zużycie paliwa dzięki hamowaniu silnikiem. Niektóre marki konstruują samochody, które spisują się w zakrętach lepiej, dzięki czterem skrętnym kołom, np. system 4Control w Renault.
– „W zależności od prędkości, należy zacząć hamować kilka sekund przed zakrętem i też zredukować bieg tak, aby nie robić tego już podczas jazdy w zakręcie. Zbyt szybkie wejście w zakręt grozi poślizgiem, wjechaniem na sąsiedni pas ruchu czy wręcz wypadnięciem z drogi, co w każdym z tych przypadków może mieć tragiczne skutki.” – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Prędkość to jednak nie wszystko – liczy się również styl pokonywania łuków. Najlepiej zaplanować sobie tor jazdy tak, by pokonać zakręt po możliwie łagodnym łuku. Przed wejściem w zakręt najlepiej zbliżyć się do zewnętrznej krawędzi pasa, po którym jedziemy i lekko ściąć łuk, aby w połowie tego manewru znaleźć się możliwie blisko wewnętrznej krawędzi naszego pasa. Na wyjściu zaś ponownie wrócić do zewnętrznej krawędzi pasa, a na prostej za łukiem płynnie wrócić do jego środka. Podczas wychodzenia z zakrętu powinno się również rozpocząć płynne przyspieszanie (o ile są do tego warunki).
– „Podczas tych czynności kierowca nie może wjeżdżać na sąsiedni pas ruchu, bo takim zachowaniem może stwarzać zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego – podkreślają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Ręce prowadzącego powinny spoczywać na kierownicy przez cały czas pokonywania zakrętu w celu utrzymania odpowiedniej kontroli nad autem.
Pamiętajmy też, że jazda na biegu jałowym nie jest ani oszczędna, ani bezpieczna, dlatego wszystkie zakręty należy pokonywać z włączonym biegiem, by mieć jak najlepszą kontrolę nad autem.
Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.
Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl
W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.