baza firmogłoszenianewsyforummultimedia

 Reklama: 

3miastomoto.pl » strona główna » aktualności » Pokonać zakręt...

Pokonać zakręt...

  Kategoria: Bieżące  /    Dodano: Czwartek, 25.11.2010, 00:42

Pokonywanie zakrętów jest nieodłącznym elementem prowadzenia samochodu. Choć robią to wszyscy kierowcy, nie każdy z nich robi to poprawnie – w ubiegłym roku na zakrętach i łukach doszło do 5 265 wypadków, w których zginęło 720 osób, a ponad 7,5 tysiąca zostało rannych. Dane policji są przerażające, a wielu z tych wypadków z pewnością dałoby się uniknąć, gdyby ich uczestnicy stosowali odpowiednią technikę ich pokonywania i byli ostrożni.

Kręte drogi ograniczają widoczność i często uniemożliwiają prawidłową ocenę tego, co jest za zakrętem, a w sezonie jesienno-zimowym często mają mniejszą przyczepność niż latem.

– „Nawet na suchej nawierzchni jazda krętymi odcinkami bywa niebezpieczna: liście czy rozsypany piasek lub żwir mogą być tak samo niebezpieczne jak deszcz czy śnieg zalegający na powierzchni.” – powiedział Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Przede wszystkim, przed zakrętem należy zwolnić. Hamowanie nie powinno jednak być nagłe i należy rozpocząć je odpowiednio wcześnie. Zwalnianie przed zakrętem z odpowiednim wyprzedzeniem zmniejsza też zużycie paliwa dzięki hamowaniu silnikiem. Niektóre marki konstruują samochody, które spisują się w zakrętach lepiej, dzięki czterem skrętnym kołom, np. system 4Control w Renault.

– „W zależności od prędkości, należy zacząć hamować kilka sekund przed zakrętem i też zredukować bieg tak, aby nie robić tego już podczas jazdy w zakręcie. Zbyt szybkie wejście w zakręt grozi poślizgiem, wjechaniem na sąsiedni pas ruchu czy wręcz wypadnięciem z drogi, co w każdym z tych przypadków może mieć tragiczne skutki.” – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Prędkość to jednak nie wszystko – liczy się również styl pokonywania łuków. Najlepiej zaplanować sobie tor jazdy tak, by pokonać zakręt po możliwie łagodnym łuku. Przed wejściem w zakręt najlepiej zbliżyć się do zewnętrznej krawędzi pasa, po którym jedziemy i lekko ściąć łuk, aby w połowie tego manewru znaleźć się możliwie blisko wewnętrznej krawędzi naszego pasa. Na wyjściu zaś ponownie wrócić do zewnętrznej krawędzi pasa, a na prostej za łukiem płynnie wrócić do jego środka. Podczas wychodzenia z zakrętu powinno się również rozpocząć płynne przyspieszanie (o ile są do tego warunki).

– „Podczas tych czynności kierowca nie może wjeżdżać na sąsiedni pas ruchu, bo takim zachowaniem może stwarzać zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego – podkreślają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Ręce prowadzącego powinny spoczywać na kierownicy przez cały czas pokonywania zakrętu w celu utrzymania odpowiedniej kontroli nad autem.

Pamiętajmy też, że jazda na biegu jałowym nie jest ani oszczędna, ani bezpieczna, dlatego wszystkie zakręty należy pokonywać z włączonym biegiem, by mieć jak najlepszą kontrolę nad autem.

 

źródło:

Komentarze do artykułu

Komentarzy w artykule - 0

+ Dodaj nowy komentarz:
 

Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie. Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.

Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  2. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  3. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  4. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  5. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  6. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy (lub ich części) należy usunąć.


GOOOGLE