baza firmogłoszenianewsyforummultimedia

 Reklama: 

3miastomoto.pl » strona główna » aktualności » Widzieć i być widzianym

Widzieć i być widzianym

  Kategoria: Bieżące  /    Dodano: Środa, 14.09.2011, 07:20

„Widzieć i być widzianym” - to jeden z najsłynniejszych polskich sloganów propagujących dbałość o oświetlenie. Nadal nie stracił nic na swojej aktualności.
Nawet bez specjalnych badań statystycznych widać, że na naszych drogach dzieje się źle. Często spotykamy samochody jadące z przepalonymi żarówkami lub takie, w których światła są źle ustawione i oślepiają nadjeżdżających z przeciwka. Prawdziwą plagą są rowerzyści podróżujący w ogóle bez świateł, co wymaga napiętnowania przy każdej możliwej okazji.
Sprawne oświetlenie pomaga zobaczyć z daleka obrys naszego samochodu innym uczestnikom ruchu. Właśnie z tego względu na światłach powinniśmy jeździć także w dzień, nawet podczas upalnego lata. Udowodniono, że auta, które ze strefy nasłonecznionej wjeżdżają do cienia - na chwilę znikają z pola uwagi innych kierowców! Zapalone światła minimalizują ten efekt.
Oświetlenie umożliwia nam także jazdę nocą. Oczywiście - nikogo nie trzeba zachęcać do włączenia świateł po zmierzchu. Problem w tym, że nawet najlepszy kierowca może nie zdawać sobie sprawy z tego, że z oświetleniem dzieje się coś nie tak. Gwarancję pełnego bezpieczeństwa dają jedynie regularne i rzetelne kontrole na stacji diagnostycznej.

Żarówki
Najczęstszą przyczyna awarii oświetlenia są oczywiście przepalone żarówki. Zazwyczaj można je wymienić samodzielnie, przy czym należy pamiętać o dwóch ważnych rzeczach. Po pierwsze szklanych elementów żarówek halogenowych podczas wymiany nie wolno dotykać palcami, bo wtedy szybko się przepalają. Po drugie - po obu stronach samochodu muszą być zamontowane takie same żarówki.
W większości przypadków tradycyjne żarówki halogenowe można zastąpić droższymi - dającymi światło o barwie zbliżonej do dziennego. Mniej męczą oczy kierowcy, lepiej rozświetlają pasy na drodze i znaki.
Przed każdą dalszą podróżą należy kontrolować stan oświetlenia samochodu a w bagażniku wozić ze sobą komplet podstawowych żarówek zapasowych. W niektórych krajach jest on obowiązkowy!

Zła regulacja
Przynajmniej raz w roku lub, co 15 000 km należy regulować ustawienie reflektorów przednich. W przeciwnym wypadku podczas jazdy możemy oślepiać jadących z przeciwka a jednocześnie sami z trudnością obserwować drogę. Obowiązkowo na kontrolę oświetlenia należy udać się zaraz po zakupie samochodu używanego. Wadliwe oświetlenie przednie spotykamy często w samochodach starych, naprawianych powypadkowo w oparciu o najtańsze części oraz tych, które zostały poddane zabiegom „tuningowym”.

Zużycie
Z biegiem lat zużywa się zarówno szyba reflektora (traci przejrzystość) jak też jego wnętrze (srebrny odbłyśnik). W obu przypadkach dość trudno naprawiać uszkodzenia. Jedynym sensownym rozwiązaniem jest wymiana reflektora na nowy. Ideałem jest zakup elementu produkowanego przez najbardziej renomowane firmy zaopatrujące koncerny samochodowe na pierwszy montaż jak np. Bosch, Hella, Valeo. Świetnym rozwiązaniem jest zakup wysokiej jakości zamiennika. Zdecydowanie nie polecamy natomiast zakupu tanich wyrobów, które choć z pozoru spełniają swoje zadanie w praktyce są niebezpieczne dla kierującego. Słabe oświetlenie drogi i duża ilość światła rozproszonego utrudnia obserwacje tego, co dzieje się przed pojazdem, a tym samym męczy.

Profilaktyka
W autach z system samoczynnego oczyszczania reflektorów należy dbać o to by zawsze pracował on prawidłowo. Zużyte piórka wycieraczek reflektorów szybko porysują szkła, a niskiej jakości płyn do spryskiwaczy może uszkodzić reflektor, a nawet lakier na masce.
Jeśli refelktory czyścimy ręcznie, należy pamiętać o tym aby ich nie porysować. Brud najlepiej usuwa się miękką szmatką lub gąbką z dużą ilością wody.

Pamiętaj:
- Przed każdą podróżą sprawdzaj czy któraś z żarówek nie jest przepalona
- Miej w samochodzie komplet zapasowych żarówek
- Co 15 000 km lub co rok odwiedzaj diagnostę aby skontrolować ustawienie świateł
- Co dwa lub trzy lata warto profilaktycznie wymienić wszystkie żarówki
- Jeśli Twój samochód jest pełnoletni, profilaktycznie wymień reflektory przednie
- Nie eksperymentuj z tuningiem oświetlenia, jeśli nie stać Cię na atestowane elementy najwyższej jakości

 

źródło:

Komentarze do artykułu

Komentarzy w artykule - 0

+ Dodaj nowy komentarz:
 

Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie. Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.

Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  2. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  3. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  4. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  5. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  6. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy (lub ich części) należy usunąć.


GOOOGLE