Reklama:
Okres zimowy to pora, w której przypominamy sobie o akumulatorach. Cytując wypowiedź pana z firmy sprzedającej m.in. testery do akumulatorów: „Akumulatory jak ludzie, chorują cały rok, ale najczęściej umierają zimą”. Trudno nie zgodzić się z tym stwierdzeniem.
Niektórzy doładowują je lub nawet wymieniają profilaktycznie. Inni czekają z tym do ostatniej chwili. Tak czy inaczej jeśli trzeba kupić nowy akumulator warto wiedzieć co wybrać.
Rozmiar
Podstawowym kryterium doboru akumulatora jest jego rozmiar. Zbyt duży nie zmieści się w fabrycznym mocowaniu. Zbyt mały prawdopodobnie nie da się stabilnie osadzić.
Przed zakupem musimy zatem znać trzy wymiary starego akumulatora – szerokość, długość i wysokość. Ponieważ w chwili obecnej przy zakupie nowego akumulatora otrzymujemy kucję za akumulator stary – mamy okazję aby bez problemu porównać oba akumulatory.
Bieguny
W niektórych samochodach biegun dodatni akumulatora musi znajdować się z lewej strony, w innych – z prawej. Takie wymagania stawia po prostu umiejscowienie przewodów, które zazwyczaj są zbyt krótkie aby założyć je w odwrotny sposób.
Zanim pójdziemy do sklepu należy zatem zwrócić uwagę na to z której strony akumulatora znajduje się biegun dodatni, dla ułatwienia oznaczany zazwyczaj kolorem czerwonym.
Rodzaj klem i kołków
Ostatnią sprawą z gatunku „podstawowych” jest rodzaj klem w samochodzie. W większości aut klemy po prostu nakłada się na bieguny akumulatora. Stosowane są trzy rodzaje par biegunów typu kołkowego o różnych średnicach, dwa typu prostokątnego z otworami i jeden płaski. W niektórych są one jednak przykręcane (np. niektóre Fordy) i jest to ważna informacja dla kupującego.
Podstawowe parametry
Na każdym akumulatorze widnieją trzy podstawowe informacje określające jego parametry techniczne: napięcie wyrażone w voltach, prąd rozruchu wyrażony w amperach i pojemność wyrażona w amperogodzinach.
Napięcie
Pierwszy z parametrów nie sprawia żadnych problemów i póki co trudno tu o jakąś wpadkę. Większość obecnie produkowanych samochodów posiada instalację 12 –voltovą i właśnie takie akumulatory oferowane są w sklepach.
Prąd rozruchu
Mówiąc w uproszczeniu prąd rozruchu świadczy o możliwościach akumulatora w niskich temperaturach. Im większy prąd rozruchu, tym „silniejszy” akumulator. Dla zainteresowanych pełna definicja. „Prąd rozruchu to takie natężenie prądu wydawanego przez akumulator w temperaturze minus 18 stopni C, przy którym jedno ogniwo posiada potencjał 1,4 V przy rozładowywaniu przez 30 s oraz 1,0 V przy rozładowywaniu przez 180 s”.
Pojemność akumulatora
Im większa pojemność, tym dłużej możemy kręcić rozrusznikiem, o ile oczywiście akumulator będzie odpowiednio doładowywany. Dla przykładu, pojemność 44 Ah oznacza, że przez 10 h można pobierać prąd o natężeniu 4,4 A. Akumulatora o zbyt dużej pojemności nie można montować w „słabych” autach, w których alternator nie jest do tego przystosowany. Większość sprzedawców dysponuje katalogami, w których spisano sugerowane pojemności dla akumulatorów dla poszczególnych pojazdów.
Przed wymianą
Przed wymianą akumulatora należy zawsze sprawdzić stan obwodu ładowania i usunąć ewentualne niedomagania. W przeciwnym wypadku można zniszczyć nowy akumulator bez prawa do do reklamacji.
Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.
Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl
W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.