Reklama:
Kiedy powinniśmy być najbardziej ostrożni za kierownicą? Nie tylko zimą, czy wtedy, gdy pogoda jest fatalna. Najtragiczniejszym miesiącem w roku jest październik, a najniebezpieczniejszą sytuacją jest pierwszych kilka minut, gdy zaczyna padać.
Latem kierowcy przyzwyczajają się do ładnej pogody, o którą trudno w październiku, gdy szybciej zapada zmrok i częściej występują gorsze warunki atmosferyczne. Dane policji pokazują, jak trudno przyzwyczaić się kierowcom do złych warunków na drodze: w październiku 2008 roku doszło w Polsce do 4 684 wypadków, w których zginęło 569 poszkodowanych, czyli średnio 18 ofiar dziennie.
– „Woda, mieszając się z warstwą nagromadzonego na jezdni kurzu, tworzy cienką, niewidoczną i bardzo śliską powierzchnię” – przypominają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Warstwa, o której mówią specjaliści potrafi pozostawać na drodze nawet przez pół godziny.
Pogorszona widoczność niesie również zagrożenie dla pieszych, którzy powinni pamiętać o posiadaniu odblaskowych elementów, które zdecydowanie zwiększą ich widoczność gdy pada i po zmroku.
Niemal każdy kierowca doświadczył kiedyś aquaplaningu. To niebezpieczne zjawisko jest powodowane przez niemożność odprowadzenia przez oponę wody, która się pod nią znajduje, co skutkuje poślizgiem na warstwie wody oddzielającą ogumienie od nawierzchni. Aquaplaningu można uniknąć na dwa sposoby: zmniejszając prędkość lub omijając kałuże i koleiny. Nie zawsze jednak można przewidzieć, gdzie jest kałuża, dlatego należy zwrócić uwagę na odprowadzanie wody podczas zakupu ogumienia oraz kontrolowanie grubości bieżnika. Równie niebezpiecznym zjawiskiem są liście zalegające na jezdni. Jazdę po liściach, gdy jest mokro, można porównać chyba tylko do jazdy po lodzie.
Początek sezonu jesienno-zimowego jest bardzo dobrą okazją do przygotowania pojazdu na złe warunki pogodowe. By jeździć bezpiecznie i komfortowo, należy:
- sprawdzić akumulator
- sprawdzić stan wycieraczek, opon, grubość bieżnika
- wymienić opony na zimowe gdy temperatura powietrza spadnie poniżej 7 st. C
- raz w miesiącu kontrolować ciśnienie w ogumieniu
- uzupełnianie płynu do spryskiwaczy i stosowanie zimowego płynu, gdy temperatury zbliżą się do zera stopni
- regulacja i utrzymywanie w czystości reflektorów
- kontrola i ewentualnie wymiana płynu do chłodnic oraz płynu hamulcowego
Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.
Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl
W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.