W 1978 roku Bosch wprowadził do produkcji seryjnej system ABS. Zapobiega on blokowaniu kół w trakcie hamowania, dzięki czemu również w sytuacjach krytycznych pojazd pozostaje w pełni sterowny. Obecnie blisko trzy czwarte wszystkich produkowanych na świecie pojazdów jest wyposażonych w ten aktywny system bezpieczeństwa.
Jak działa ABS?
Bazowa konstrukcja systemów ABS pierwszej generacji jest do dziś dnia taka sama. Przy każdym z kół znajduje się czujnik prędkości obrotowej, który mierzy szybkość obracania się koła i przekazuje tę informację do sterownika. W oparciu o te dane zawory magnetyczne w jednostce hydraulicznej zamykają lub otwierają dolot do hamulców poszczególnych kół. Pompa przetłaczająca gwarantuje wystarczającą ilość płynu hamulcowego pomiędzy pedałem hamulca a agregatem hydraulicznym, nawet w przypadku dłużej trwających cyklów regulacyjnych. Jeżeli któremuś z kół grozi zablokowanie w trakcie zbyt silnego hamowania, system redukuje ciśnienie hamowania tylko w tym jednym kole, do momentu ustania tendencji blokującej. Jeśli koło ponownie obraca się swobodnie, ciśnienie znów zostaje podwyższone. To podwyższanie i zmniejszanie ciśnienia kontynuowane jest do chwili, gdy kierowca zmniejszy siłę nacisku na hamulec lub gdy zniknie zagrożenie zablokowaniem kół, np. w sytuacji gdy zwiększy się przyczepność kół do nawierzchni. Praca pompy przetłaczającej płyn hamulcowy jest zauważalna po charakterystycznym pulsowaniu pedału hamulca.
Nowe funkcje
Z biegiem lat konstruktorzy dążyli przede wszystkim do uproszczenia systemu. W 1989 roku inżynierom Boscha udało zamontować sterownik o budowie hybrydowej bezpośrednio przy układzie hydraulicznym. Dzięki temu można było zrezygnować z kabli łączących sterownik z jednostką hydrauliczną, a także ze złączy wtykowych. Znacząco zmniejszył się ciężar systemu nowszej generacji ABS 2E. Wraz z wprowadzeniem nowych zaworów magnetycznych, na rynek weszła kolejna generacja ABS – 5.0 (1993), a w kolejnych latach generacje 5.3 i 5.7. Ich najważniejszymi cechami były ponownie niższy ciężar i funkcje dodatkowe, np. rozdział siły hamowania, zastępujący mechaniczny reduktor ciśnienia osi tylnej. Wreszcie, w roku 2001 Bosch zaprezentował system ABS 8, wersję systemu aktualną do dziś. System ABS 8 ma konstrukcję modułową, co umożliwia stworzenie wielu wersji zaawansowania systemu obejmującego ABS, ASR i ESP w dość podobny sposób. Pozwala to optymalnie wykorzystywać synergie powstające w trakcie projektowania i produkcji. Wszystkie produkowane obecnie przez firmę Bosch systemy są wytwarzane przy zachowaniu jednolitego standardu jakości obowiązującego we wszystkich zakładach na świecie.
W miarę postępu technologii rozwijała się także sukcesywnie funkcjonalność systemów ABS. W 1986 roku, bazując na ABS, Bosch wprowadził do produkcji seryjnej system ASR zapobiegający poślizgowi kół napędowych. Dzięki niemu pojazd może łatwiej przyspieszać na śliskiej nawierzchni, a także zachowuje większą stabilność podczas zbyt szybkiego pokonywania zakrętów, ponieważ redukuje moc silnika. Elektroniczny system kontroli trakcji (ESP) – najobszerniejszy obecnie system regulacji siły hamowania – został wprowadzony przez firmę Bosch w 1995 roku. System poprawia stabilność pojazdu nie tylko podczas ruszania i hamowania, ale w większości sytuacji na drodze. W przypadku zagrożenia poślizgiem i wypadnięciem pojazdu z toru jazdy, ESP obniża moc silnika i wyhamowuje poszczególne koła.
ABS - od wyposażenia dodatkowego do standardu
Obecnie blisko trzy czwarte wszystkich produkowanych na świecie pojazdów jest wyposażonych w ABS. Na mocy porozumienia koncernów motoryzacyjnych zrzeszonych w Europejskim Związku Producentów Samochodów (ACEA), od lipca 2004 roku wszystkie nowo sprzedawane na terytorium Wspólnoty Europejskiej pojazdy o dopuszczalnym ciężarze całkowitym nieprzekraczającym 2,5 tony, muszą być seryjnie wyposażone w ABS. Polska przystąpiła do porozumienia w 2006 roku. Celem nadrzędnym porozumienia jest poparcie producentów pojazdów zrzeszonych w wymienionych organizacjach dla unijnego programu poprawy bezpieczeństwa na drogach.
źródło: