Jedni wybierają piesze wędrówki po górach. Inni wolą wsiąść do swoich terenówek i sprawdzić się w najbardziej ekstremalnych warunkach. Dla wielu gwarancją dobrej zabawy są Mazury lub Bieszczady, chociaż równie pasjonująca może być jazda po okolicznych bezdrożach. Doświadczonemu kierowcy off-roadowemu nie trzeba tłumaczyć, że życie jest pełne niespodzianek. Czasami pozornie łatwe technicznie odcinki, mogą popsuć cały wyjazd. Na co zwrócić uwagę podczas przygotowywania samochodu do wyjazdu w teren i co pozwoli nam uniknąć problemów? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania, skupiając się na przygotowaniu silnika, doborze ogumienia, czy też sprawdzeniu zawieszenia. Zaczynamy jednak od zadbania o dobrą widoczność.
Światła
Podstawowym błędem, jaki można popełnić podczas dozbrajania samochodu, jest umieszczenie baterii lamp rozpraszających na krawędzi dachu. Po ich włączeniu światło odbija się od maski samochodu, oślepiając kierowcę. Jednym z rozwiązań jest cofnięcie świateł za krawędź dachu lub zamontowanie specjalnej osłony-kurtyny na dole. Rozwiązaniem pośrednim jest zainstalowanie świateł na rurach przedniego zderzaka. Jednak wtedy, ze względu na mniejszy kąt padania światła, nie doświetlimy cienia w dziurach i zagłębieniach terenu, który powstaje od reflektorów podstawowych. Najlepiej używać świateł ksenonowych, zapewniających doskonałą widoczność i zmniejszających zmęczenie oczu kierowcy.
Rozmieszczenie bagaży - bagażnik dachowy lub box
Bagażnik dachowy jest jednym z podstawowych elementów wyposażenia samochodu wyprawowego. Przechowujemy na nim bagaże nieporęczne, brudne lub łatwopalne. Na bagażniku umieszczamy najczęściej, obok zapasowego koła, zbiorniki na paliwo, płyty piaskowe, hi-lift (podnośnik o dużym skoku), skrzynię z workami na śmieci, łopaty, piły i liny. W trudnych sytuacjach samochód często jest zanurzony w wodzie lub błocie, opiera się drzwiami o skarpę, co uniemożliwia dostanie się do środka.
Co więcej, po akcji sprzęt jest często zabłocony lub zapylony, a wożenie go w środku powoduje zabrudzenie wnętrza samochodu i reszty ekwipunku. Dlatego podstawowy sprzęt do wydobywania samochodu z opresji warto przechowywać na dachu.
Ogumienie
Najważniejszym kryterium doboru opon na wyprawę jest ich trwałość. Przeciętna wyprawa wakacyjna to ok. 6000 km, dłuższe podróże to nawet, jak w przypadku Ekspedycji Szlakiem Benedykta Polaka, 20 000 km. Na takich dystansach opony muszą radzić sobie z wieloma podłożami – od dobrych dróg asfaltowych, przez dziurawe szutry po kamieniste trasy w górach. Podczas wypraw off-roadowych stosuje się dwa rodzaje bieżnika: AT (All Terain) – uniwersalne oraz MT (Mud Terrain) – błotne, z agresywnym bieżnikiem. Ich wybór jest prosty – jeżeli jesteś początkującym podróżnikiem i nie zamierzasz pokonywać dzikich przełęczy, wybierz AT. Jeżeli nastawiasz się na osiągnięcie celów off-roadowych, oczywistym wyborem jest MT.
Wyciągarka
Wyciągarka wyprawowa powinna być przede wszystkim niezawodna i lekka. Na przeciętnej wyprawie z wyciągarki korzysta się tylko kilka razy, i to w dość łatwych warunkach. Można więc użyć model o mniejszej sile uciągu oraz dodatkowo zastosować bloczek, zwiększający tę siłę niemal dwukrotnie.
W przypadku kolumny samochodów wystarczy jedna wyciągarka na 2-3 samochody. Załoga podróżująca samotnie nie powinna rezygnować z tego urządzenia, w najgorszym wypadku posiłkując się wyciągarką ręczną.
Silnik
Przed wyprawą należy dokładnie sprawdzić stan techniczny silnika, decydując się na profilaktyczną wymianę takich części, jak łożyska alternatora czy elementy sprzęgła. Warto pamiętać o dokładnym sprawdzeniu chłodnicy oleju i połączonego z nią termostatu – zapewnia to odpowiednie warunki pracy oleju, a tym samym trwałość silnika. W terenie silniki muszą radzić sobie z dużymi obciążeniami, każda z przeszkód to inne warunki pracy oleju, inne temperatury, często skrajnie różne na przestrzeni kilkuset metrów. Jednym z czynników poprawiających wydajność silnika są odpowiednio dobrane środki smarne. Na potrzeby Ekspedycji Szlakiem Benedykta Polaka eksperci zdecydowali się na olej syntetyczny Mobil 1 5W-50, stworzony specjalnie do silników pracujących w ciężkich warunkach eksploatacyjnych.
Co więcej, Mobil 1 5W-50 przewyższa wymagania specyfikacji jakościowych dyktowanych przez producentów pojazdów dla wysokoobciążonych silników zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych nowoczesnych pojazdów.
Zawieszenie i układ przeniesienia napędu
Podczas wyjazdów turystycznych w zupełności wystarczy seryjne zawieszenie samochodu terenowego. Na wyprawy, na których planowane są ciężkie trasy off-road, warto zmienić w samochodzie przynajmniej amortyzatory i sprężyny. W układzie przeniesienia napędu zazwyczaj nie stosuje się żadnych zmian, oprócz dodania elastycznych przewodów wyprowadzających odpowietrzenie skrzyni biegów, reduktora i mostów napędowych ponad przewidywany poziom wody podczas brodzenia. Niektóre samochody mają tego typu udogodnienia zamontowane seryjnie. Drugim sposobem zwiększenia trwałości układu napędowego jest zastosowanie odpowiedniego oleju.
Wlot powietrza
Czystość powietrza w układzie dolotowym ma ogromny wpływ na trwałość silnika. Na każdą wyprawę warto zabrać zapasowy filtr powietrza i w miarę możliwości regularnie przedmuchiwać aktualnie pracujący sprężonym powietrzem. Bardzo przydatnym elementem jest snorkel, czyli rura pobierająca powietrze znad dachu samochodu. Snorkel zapewnia dopływ czystszego i chłodniejszego powietrza, a jednocześnie zabezpiecza przed zassaniem wody podczas pokonywania głębokich brodów.
Zderzak i orurowanie
W samochodach terenowych zderzak spełnia wiele istotnych funkcji. Powinien mieć mocną konstrukcję, która pozwoli na przymocowanie lin holowniczych, podstawienie hi-lifta przy wymianie koła lub podkładaniu trapów (standardowy podnośnik w przypadku wody lub błota jest mało użyteczny), mocowanie wyciągarki, oświetlenia lub dodatkowego orurowania osłaniającego elementy karoserii. Dotyczy to zarówno przodu, jak i tyłu samochodu.
źródło: