baza firmogłoszenianewsyforummultimedia

 Reklama: 

3miastomoto.pl » strona główna » aktualności » Skręcić, nim będzie za późno

Skręcić, nim będzie za późno

  Kategoria: Bieżące  /    Dodano: Sobota, 28.08.2010, 08:16

W niektórych sytuacjach na hamowanie jest już za późno i manewr ten nie jest w stanie zapobiec wypadkowi. Nadal pozostaje jednak możliwość ominięcia przeszkody i na tym zagadnieniu skupiła się firma Continental. Emergency Steer Assist (ESA) to system, który opiera się na technologiach istniejących już w wielu samochodach, a pomaga w ominięciu przeszkody. 

 
– „Jeżeli kierowca samochodu jadącego z dużą prędkością minął już ostatni punkt, w którym hamowanie dałoby efekt, wciąż jest szansa na zapobieżenie wypadkowi przez skręcenie lub wyminięcie.” – tłumaczy Peter Laier z firmy Continental.
 
Im mniejsza przyczepność (spowodowana np. mokrą lub oblodzoną jezdnią), tym większa odległość między punktem, w których można wyhamować przed przeszkodą, a punktem, w którym można wyminąć przeszkodę. Przy 100 km/h przeciętny samochód potrzebuje około 40 metrów, by się zatrzymać. Manewr ominięcia przeszkody możliwy jest na dystansie o około 30 proc. mniejszym, zaś na śliskiej nawierzchni na ominięcie potrzeba o połowę mniejszego dystansu, niż na zahamowanie.
 
Czujniki pomagające podwoziu "widzieć"
Czujniki, które monitorują obszar znajdujący się przed pojazdem dają szczegółowy obraz drogi i innych samochodów, które się po niej poruszają. Przydają się tu czujniki aktywnego tempomatu (ACC), ale również kamery i radary współpracujące z pojawiającymi się w nowych autach inteligentnymi światłami. 
 
Wczesne wykrycie zagrożenia umożliwia zwiększenie „trzymania się” drogi samochodu i rezygnację z kompromisu pomiędzy komfortem a bezpieczeństwem jazdy. Dzięki czujnikom, układ stabilizacji toru jazdy (ESP) przygotowuje się do utrzymania pojazdu na drodze i ustabilizowania go podczas gwałtownego manewru. W samochodach ze zmiennymi ustawieniami zawieszenia możliwa będzie zmiana charakterystyki zawieszenia na twardą.
 
Decyzja w rękach kierowcy
Systemy bezpieczeństwa uprzedzą kierowcę, że może znaleźć się w niebezpiecznej sytuacji, np. dźwiękiem. Elektronika, po przeanalizowaniu reakcji kierowcy i najbardziej optymalnego toru, po którym można ominąć przeszkodę, może nieco pomóc mu w wybraniu optymalnego toru, wywierając pewną siłę na koło kierownicy. Nadal ma on jednak stuprocentową kontrolę nad pojazdem i może „odmówić” pomocy systemu ESA.
 
Technologia bliższa, niż się wydaje
Choć wydaje się, że taka pomoc samochodu jest czymś odległym, elementy potrzebne do wprowadzenia technologii Emergency Steer Assist są zainstalowane w dużej części sprzedawanych dziś pojazdów. Ponad 80 proc. nowo rejestrowanych samochodów w Niemczech jest wyposażone w ESP (od 2014 roku będzie to system montowany obowiązkowo we wszystkich nowych samochodach, a od 2011 w nowych modelach). Również w USA ESP niedługo będzie obowiązkowym systemem. Elektryczne wspomaganie kierownicy także jest popularne w nowych autach. Dzięki temu, producenci mogą szybko wprowadzić tę technologię do swoich aut.
 
Źródło:  

Komentarze do artykułu

Komentarzy w artykule - 0

+ Dodaj nowy komentarz:
 

Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie. Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.

Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  2. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  3. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  4. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  5. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  6. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy (lub ich części) należy usunąć.


GOOOGLE