Co roku ilość kradzionych aut maleje: W 1999 codziennie znikały aż 204 pojazdy, po 10 latach liczba ta spadła do średnio 47 samochodów dziennie. Oprócz większej skuteczności Policji, jest to również zasługa lepszych zabezpieczeń, w tym satelitarnych systemów ochrony przeciwkradzieżowej.
W roku 1999 skradziono ponad 74 tysięcy pojazdów, a w roku 2009 liczba ta wyniosła zaledwie 17 tysięcy. Łączna wartość utraconych aut w 2009 roku przekroczyła 500 mln zł, przy średniej wartości auta ponad 30 tysięcy zł. Komenda Główna Policji odzyskała 23,3 proc. samochodów skradzionych w 2009 roku, których łączna wartość wyniosła prawie 40 mln zł.
Najczęściej kradzione w ubiegłym roku były: Volkswagen Passat (1770 szt.), Volkswagen Golf (1318 szt.), Audi A4 (555 szt.), Audi A6 (494 szt.), Fiat 126p (377 szt.), Skoda Octavia (320 szt.) i Toyota Corolla (320 szt.). Co ciekawe, skradziono też 130 autobusów i mikrobusów oraz 48 pojazdów szynowych. Poza kradzieżami w 2009 roku odnotowano 24 746 włamań do samochodów osobowych.
Samochody najczęściej kradziono z ulic i parkingów. Rzadziej (kilkudziesięciokrotnie mniej) działo się to przy centrach handlowych, garażach oraz terenach wokół samodzielnych domów i budynków, czy stacjach paliw. Województwami, w których najczęściej dochodzi do kradzieży są: mazowieckie, śląskie, wielkopolskie, łódzkie, dolnośląskie.
Do najskuteczniejszych rozwiązań przeciwkradzieżowych należą specjalizowane urządzenia elektroniczne. Wielu kierowców nadal decyduje się również na metody typowo mechaniczne w postaci różnego rodzaju blokad. Niestety skuteczność blokad zakładanych na kierownicę jest słaba, wystarczy przeciąć koło kierownicy, aby zdjąć element uniemożliwiający jej obracanie.
Wszystkie oferowane na polskim rynku urządzenia zabezpieczające muszą mieć certyfikat wydawany przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT). Instytut jednocześnie opracował kryteria i wydaje certyfikaty skuteczności honorowane przez producentów i towarzystwa ubezpieczeniowe. Są one dedykowane dla określonego typu urządzenia montowanego w danym modelu samochodu. PIMOT podzielił urządzenia na cztery klasy skuteczności: klasę popularną, standard, profesjonalną oraz specjalną.
W ostatniej, najwyższej klasie zabezpieczeń należą urządzenia monitoringu satelitarnego pojazdów. Firma AutoGuard, która w 2009 roku monitorowała już 22 610 pojazdów, w minionym roku firma odebrała 177 tysięcy komunikatów alarmowych, z czego 103 zlecono Policji oraz Grupie Szybkiego Reagowania. Spośród
22 skradzionych samochodów odnaleziono 19 aut za łączną kwotę prawie 2 mln zł.
Dodatkową korzyścią płynącą z najbardziej zaawansowanych systemów są duże zniżki, sięgające 50 proc.:
Warta - 50% zniżki
Allianz – 20% zniżki
Hestia – 20% zniżki
PZU – od 10% zniżki
W ramach usługi ochrony przeciwkradzieżowej opartej na technologii GPS montowane jest w samochodzie specjalne urządzenie, które dzięki małym rozmiarom może być umieszczone w dowolnym miejscu pojazdu. Jest ono podłączone do kilku linii układu blokującego pojazd np. immobilizera, przycisku antynapadowego (panic button). Urządzenie może być podłączone do fabrycznego lub niefabrycznego alarmu zainstalowanego w samochodzie. Istnieje również możliwość instalacji wielu czujników: udarowych, ultradźwiękowych czy też lawetowych. Każdorazowe naruszanie jednej z linii układu blokującego skutkuje automatycznym przesłaniem sygnału alarmowego do Centrum Monitorowania. Każdy alarm skutkuje wszczęciem odpowiednich procedur, włącznie ze zdalnym unieruchomieniem pojazdu.
Źródło: