Przed wakacyjnymi wyjazdami pieczołowicie się do nich przygotowujemy, pakując najpotrzebniejsze rzeczy. Często zapominamy jednak o tym, by zadbać o uniknięcie problemów z silnikiem samochodu. Zanim wyruszymy w drogę warto sprawdzić kilka podstawowych rzeczy w naszym samochodzie. Najpóźniej na kilka dni przed wyjazdem warto dokonać przeglądu auta i koniecznie sprawdzić:
- Stan koła zapasowego
- Stan opon – poziom ciśnienia, głębokość bieżnika
- Klucz do kół, lewarek
- Poziom płynu w spryskiwaczu, płynu hamulcowego oraz płynu w chłodnicy
- Przednie i tylnie światła samochodu
- Zapasowe żarówki
- Poziom oleju silnikowego
- Apteczkę samochodową
- Kamizelkę odblaskowa
Olej silnikowy pełni kilka bardzo ważnych funkcji w silniku samochodu. Smaruje wszystkie ruchome elementy, ułatwiając ich poruszanie się oraz zmniejsza tarcie między nimi. Chroni je przed zużyciem, rdzewieniem czy korozją zapewniając tym samym długi okres eksploatacji. Chłodzi silnik samochodu odprowadzając ciepło z poruszających się części. Zapewnia czystość powierzchni smarowanych usuwając szlamy, nagary i laki, które zmieniają właściwości fizyko-chemiczne oleju. Pozwala również na łatwy rozruch wszystkich zespołów w każdej temperaturze otoczenia.
Aby dokonać prawidłowej kontroli poziomu oleju w misce olejowej należy ustawić samochód na równym podłożu. Jeśli wcześniej jechaliśmy autem, należy odczekać minimum 5 minut wówczas olej zdąży spłynąć do miski olejowej. Poziom oleju wskazany na bagnecie powinien znajdować się między znakiem MIN i MAX.
Każdy silnik zgodnie z normami może „brać” olej (nawet do 1 l na 1000 km). Jeśli bagnet wskazuje poziom znacznie poniżej MIN jest to dla nas poważny sygnał ostrzegawczy, że dalsza jazda może się zakończyć zatarciem silnika i należy dokładnie zbadać tego przyczynę. Poziom oleju w okolicach MIN, wskazuje, że konieczne jest uzupełnieni poziomu oleju silnikowego.
– „Potrzebną do uzupełnienia ilość oleju należy wlewać powoli, co jakiś czas sprawdzając jego poziom na bagnecie. Poziom oleju uważamy za właściwy, gdy osiągnie około 2/3 odległości między znakami MIN, a MAX” – tłumaczy Andrzej Tippe, ekspert Shell Helix
Nadmiar oleju jest zjawiskiem niekorzystnym, równie niebezpiecznym jak jego niedobór. Zbyt wysoki poziom oleju w zimnej misce olejowej może spowodować, że po rozgrzaniu silnika jego objętość na skutek rozszerzalności będzie zbyt duża, co może prowadzić do zniszczenia uszczelnień i wycieków. Nadmiar oleju wydmuchiwany do układu wydechowego może dopalać się w katalizatorze, powodując jego uszkodzenie. Jeżeli poziom oleju bardzo szybko osiąga poziom MAX może to oznaczać, że do miski olejowej przedostaje się paliwo (np. w trakcie regeneracji filtra DPF w silniku Diesla), a rozcieńczony olej może być przyczyną zatarcia. Wzrost poziomu oleju do MAX występuje również w przypadku stosowania niektórych tanich paliw. Następstwem tego jest znaczne zgęstnienie zawartości miski olejowej, co wskutek złej cyrkulacji i smarowania może doprowadzić do zniszczenia silnika.
Ważna jest także regularna kontrola poziomu oleju silnikowego oraz jego systematyczna wymiana, ponieważ przepracowany olej nie spełnia swoich funkcji i może być przyczyną awarii oraz złej pracy silnika.
Sprawdzanie poziomu oleju przed dłuższymi podróżami sprawia, że silnik będzie właściwie smarowany i nie sprawi nam przykrej niespodzianki w trakcie jazdy.
Źródło: