Nie okres zimowy, gdy warunki na drogach są trudne, ale ciepły i słoneczny sierpień to najbardziej niebezpieczny miesiąc w roku pod względem liczby wypadków. W ubiegłym roku w sierpniu odnotowano ich aż 4 330, czyli średnio 140 dziennie. Zginęło w tym okresie 451 osób, a ponad 5,5 tysiąca zostało rannych.
Duża liczba wypadków w sierpniu jest związana z licznymi wyjazdami na urlop. Główną przyczyną jest niezmiennie od lat niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Paradoksalnie ładna pogoda i dobra widoczność przyczyniają się do zwiększonej ilości śmiertelnych zdarzeń.
– „W sprzyjających warunkach atmosferycznych kierowcy jeżdżą szybciej i są skłonni do podejmowania bardziej ryzykownych decyzji” – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – „A im większa prędkość, tym mniejsze szanse na właściwą i odpowiednio szybką reakcję w obliczu zagrożenia” – dodaje.
Przed każdą podróżą warto pamiętać, że przeważająca część wypadków spowodowana jest błędem człowieka. Czas, jakiego potrzebuje kierowca, aby zareagować na nagłe zdarzenie to minimum 0,6 sekundy, jednak średnia wartość to 1 sekunda. Przy przy prędkości 50 km/h, kierowca przejeżdża ponad 8 metrów w 0,6 sekundy, zaś droga hamowania wynosi 12 metrów.
– „Podczas wakacyjnych podróży reakcje kierowcy mogą zostać dodatkowo osłabione przez atmosferę relaksu związaną, np. z wyjazdem na urlop czy ładną pogodą” – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Z badań „Driving Safety Forward, Renault and Safety” wynika, że pole widzenia znacznie zmniejsza się przy wzroście prędkości. Przy 40 km/h wynosi 100 stopni, przy 70 km/h – 75 stopni, a przy 130 km/h spada do 30 stopni. Dodatkowo zmniejszyć je mogą takie czynniki jak wiek kierowcy i zmęczenie.
Aby podróżować bezpiecznie, oprócz rozwagi i koncentracji, niezbędny jest też sprawny samochód. Kierowca powinien przynajmniej raz w miesiącu sprawdzać ciśnienie w oponach i za każdym razem przed dłuższym wyjazdem. Choć nie wydaje się to poważnym zagrożeniem, to Francuskie Stowarzyszenie Spółek Autostradowych obliczyło, że we Francji 6 proc. śmiertelnych wypadków na autostradach jest spowodowanych pęknięciem opony na skutek zbyt niskiego ciśnienia lub powolnego uchodzenia powietrza.
źródło: