baza firmogłoszenianewsyforummultimedia

 Reklama: 

3miastomoto.pl » strona główna » aktualności » Biogaz paliwem przyszłości

Biogaz paliwem przyszłości

  Kategoria: Bieżące  /    Dodano: Poniedziałek, 12.07.2010, 11:34

Perspektywa wyczerpania złóż ropy naftowej za ok. 30-40 lat oraz troska o stan środowiska naturalnego zmuszają naukowców do poszukiwania nowych źródeł zasilania pojazdów. Alternatywą dla paliw ropopochodnych jest biometan. 

W 2006 roku osiągnięto szczyt wydobycia ropy naftowej. Uwzględniając światowy trend wzrostu zużycia paliw, oznacza to, że pozostała połowa złóż zostanie wyeksploatowana do ok. 2050 roku, szacują eksperci branży paliwowej. O tym, że to zła wiadomość przede wszystkim dla sektora transportowego, informują nas bezustannie wahania cen paliw na stacjach benzynowych. Większe zużycie ropy naftowej nie pozostaje także bez wpływu na kondycję środowiska naturalnego, dlatego w grudniu 2008 roku na szczycie Unii Europejskiej zobowiązano Kraje Wspólnoty do redukcji emisji CO2 o 20 proc. do 2020 roku. 

Według ustaleń, do końca kolejnej dekady ma również wzrosnąć udział odnawialnych źródeł energii w bilansie energetycznym Polski o 15 proc., przy jednoczesnym zwiększeniu do 10 proc. udziałów zużycia biopaliw w transporcie.

Mając świadomość potrzeb stojących przed naszą cywilizacją oraz wymagań względem przyrody, naukowcy poszukują alternatyw dla obecnych rozwiązań, biorąc pod uwagę przede wszystkim czynnik ekonomiczny, który warunkuje opłacalność wprowadzenia na rynek i stosowania nowego źródła zasilania pojazdów. Właśnie z perspektywy kosztów budowy niezbędnej infrastruktury paliwowej zasilającej auta oraz adaptacji obecnie stosowanych silników spalinowych, interesującym rozwiązaniem wydaje się być biometan.

Pozyskiwany jako produkt procesów fermentacji osadów ściekowych, czy z wysypisk śmieci, jest pełnowartościowym paliwem otrzymywanym z biogazu, po jego oczyszczeniu i uszlachetnieniu, nadającym się do zastosowania w nowoczesnych silnikach spalinowych. Warto nadmienić, że biogaz może stanowić także źródło przychodów przedsiębiorstw gospodarki komunalnej, poprawiając ich bilans ekonomiczny.

Oprócz efektów bezpośrednio komercyjnych, zastosowanie biometanu jako paliwa silnikowego ma istotne zalety ekologiczne. Biogaz jest paliwem odnawialnym, przez co jego spalanie nie wpływa na globalne zwiększenie ilości dwutlenku węgla w atmosferze. W trosce o zmniejszenie zjawiska tzw. efektu cieplarnianego, powinien on być utylizowany lub gromadzony i wykorzystywany gospodarczo, gdyż jego potencjał cieplarniany jest 21 razy większy niż dwutlenku węgla, który jest uznawany za główne źródło wzrostu temperatury na Ziemi, przekonuje dr inż. Wojciech Gis z Instytutu Transportu Samochodowego.

A jakie są zalety stosowania biogazu w silnikach spalinowych? Przede wszystkim silniki zasilane biometanem generują mniejszą emisję zanieczyszczeń szkodliwych dla zdrowia ludzi niż silniki zasilane olejem napędowym, bo metan spala się całkowicie, podkreśla dr inż. Andrzej Żółtowski z ITS. Ponadto, ma wyższą wartość opałową (55,5 MJ/kg), niż benzyna (43-45 MJ/kg), olej napędowy (43 MJ/kg) czy LPG (50,4 MJ/kg). Jednostki zasilane biometanem charakteryzują się również mniejszą emisją hałasu, spowodowaną łagodniejszym przebiegiem procesu spalania. 

Część specjalistów jest zadania, że jego względnie duże zasoby oraz walory chemiczne sprawią, że biometan może stać się środkiem do poprawy czystości powietrza, szczególnie w zanieczyszczonych rejonach miast i na ulicach o dużym natężeniu ruchu drogowego.

Dr inż. Wojciech Gis zwraca uwagę na jeszcze jeden ważny aspekt, a mianowicie koszty. Przy obecnie słabo rozbudowanej infrastrukturze niezbędnej do popularyzacji tego paliwa, biometan wypada niekorzystnie w stosunku np. do pojazdów zasilanych olejem napędowym. Ale gdy w przyszłości na terenie Polski powstanie rozbudowana infrastruktura sieci, wówczas koszty jednostkowe z pewnością zmaleją, konkluduje. 
Z pomocą przedsiębiorcom, którzy zechcą zainwestować w nową technologię spieszą władze. 

W ramach programu „Innowacyjna Energetyka. Rolnictwo Energetyczne”, realizowanego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwo Gospodarki, w Polsce ma powstać docelowo 2 tys. biogazowni rolniczych do 2020 roku. Jednym z kluczowych założeń ministerialnego programu jest osiągnięcie produkcji biogazu, nie mniejszej niż 2 mld m3 rocznie do końca przyszłej dekady, Mozę być on częściowo spożytkowany jako paliwo dla pojazdów.

Źródło: www.motofakty.pl

  

Komentarze do artykułu

Komentarzy w artykule - 0

+ Dodaj nowy komentarz:
 

Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie. Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.

Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  2. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  3. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  4. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  5. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  6. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy (lub ich części) należy usunąć.


GOOOGLE