Reklama:
Wyważone koła zwiększają komfort jazdy i poprawiają właściwości jezdne auta.
Objawy niewyważenia kół bywają bardzo nieprzyjemne. Drży kierownica, samochód prowadzi się niestabilnie, z zawieszenia dochodzą niepokojące dźwięki. Sprawa jest wtedy jasna - koła trzeba wyważyć, a nawet jeśli przyczyna usterki okaże się inna, warto zacząć od tego co najbardziej prawdopodobne i niedrogie - właśnie od wyważenia kół. Jednak nie każde niewyważenie łatwo stwierdzić. Często objawy nieprawidłowej pracy kół niwelowane są przez komfortowe zawieszenie auta. Dlatego koła trzeba wyważać przy każdej wymianie lub naparwie opony lub felgi, a nawet w przypadku zamiany kół stronami. Niewielka inwestycja zwróci się z nawiązką - zawieszenie będzie pracować w lepszych warunkach i zużywać się wolniej.
Nie istnieją koła idealne - właściwie każde wymaga wyważenia. Wynika to z konstrukcji felgi, opony oraz technologii wykonania tych podzespołów. Najczęstszą przyczyną niewyważenia nowych kół są zgrubienia w miejscach łączenia bieżnika oraz nierównomierna grubość poszczególnych warstw opony. W przypadku kół używanych powodów może być znacznie więcej - niewłaściwy montaż opony na obręczy, złe wyważenie lub zgubienie ciężarków, uszkodzenia mechaniczne opony lub felgi. Nawet jednorazowe awaryjne hamowanie może spowodować obrót opony na feldze lub miejscowe wytarcie bieżnika - koło trzeba wyważać od nowa. Wbrew pozorom koło to stosunkowo wrażliwy element samochodu - do uszkodzenia go wystarczy czasem jedno "spotkanie" z krawężnikiem lub dziurą na drodze, choć często kierowca dowiaduje się o uszkodzeniu nawet kilka tysięcy kilometrów później - gdy niewielka wada koła spowoduje już poważniejszy problem. Bywa, że koła samochodu trzeba wyważać tuż po opuszczeniu warsztatu, wszystko zależy od stylu i warunków jazdy.
Wyważenie kół jest istotne nie tylko ze względu na komfort jazdy. Inaczej dochodzi do szybkiego zużycia zawieszenia, układu kierowniczego, łożysk, opon. Nawet jeden zgubiony 50-gramowy ciężarek to poważna sprawa. Przy prędkości 150 km/h siła, z którą takie koło "bije", wynosi aż 51 kg. Jeśli koła nie są wyważone, zachowanie auta jest nieprzewidywalne.
Na zakończenie warto podkreślić jeszcze dwa aspekty: drgająca kierownica i przejazd przez dziury. W tym pierwszym przypadku ważny jest fakt, że koło kierownicy wcale nie musi drgać. Przy niewyważaniu drgania przenoszone są przez drążki kierownicze na przekładnię kierowniczą i dalej przez drążek na wolant. Jeżeli drgania będą nieduże, a samochód ma hydraulicznie wspomaganą przekładnię kierowniczą, to niewielkie drgania mogą zostać całkowicie stłumione i kierowca jedzie komfortowo bez drgań kierownicy, choć drgania te niszczą elementy przy kole.
Przejazd przez dziurawe drogi (gdy otrzemy felgą o krawężnik, czy dziurę) jest tak samo uciążliwy jak wspomniane wyżej "doklejenie plasteliny". Wyważenie koła zostanie zakłócone i nastąpi większe lub mniejsze bicie. Dlatego warto co jakiś czas kontrolować czy nasze koła są odpowiednio wyważone. Oczywiście nie ma sensu sprawdzać tego, jak ciśnienia w ogumieniu. Niemniej przy każdym uderzeniu w dziurę warto dokładnie obejrzeć koło, a gdy felga ma zagięcie podjechać do wulkanizatora. No i oczywiście kiedy naprawiamy koło zawsze trzeba sprawdzić wyważenie. Pozorna oszczędność zaniechania wyważenia, może zaowocować koniecznością wymiany wielu droższych elementów.
Źródło: AUTO ŚWIAT nr 37 (435)
Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.
Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl
W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.