baza firmogłoszenianewsyforummultimedia

 Reklama: 

3miastomoto.pl » strona główna » aktualności » Sprzedaż samochodu formalności - o czym warto pamiętać?

Sprzedaż samochodu formalności - o czym warto pamiętać?

  Kategoria: bieżące  /    Dodano: Sobota, 22.10.2022, 14:08

Zakup samochodu, nawet używanego, często wywołuje różnorodne emocje. Zwykle jednak kojarzy się pozytywnie, bo przynosi pozytywną zmianę. Wymaga jednak dopełnienia formalności, bez których poruszanie się nowym nabytkiem może być niemożliwe.

Po stronie sprzedającego i kupującego istnieje szereg obowiązków, które należy wypełnić w ciągu kilku dni od sfinalizowania transakcji.

Kogo trzeba powiadomić o sprzedaży/zakupie samochodu?

Jako osoba sprzedająca pojazd, na Tobie ciąży obowiązek zgłoszenia faktu zbycia auta. Masz na to 30 dni od podpisania umowy kupna-sprzedaży samochodu. Jeśli tego nie zrobisz, możesz otrzymać karę w wysokości od 200 do 1000 złotych.

Nie warto z tym zwlekać, zwłaszcza że zgłoszenie sprzedaży samochodu można zrobić nawet przez Internet lub osobiście w wydziale komunikacji, odpowiednim do naszego miejsca zamieszkania. W zgłoszeniu zbycia znajdują się dane pojazdu, zbywcy, nabywcy, kopia umowy kupna-sprzedaży.

Zgłoszenie sprzedaży samochodu jest też ważne ze względu na ewentualne mandaty za złe parkowanie czy przekroczenie prędkości. Jeśli sprzedający nie zgłosi faktu kupna-sprzedaży auta i nie zrobi tego też osoba, która auto kupiła, mogą pojawić się problemy.

W świetle prawa, właścicielem auta będzie nabywca, ale według administracji wciąż będzie nim poprzedni właściciel samochodu. Jeśli figuruje w oficjalnych dokumentach, to do niego trafią wszelkie mandaty, do których przyczynił się inny kierowca.

W takim przypadku trzeba wysłać do Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego dokumenty, które potwierdzą, że samochód został sprzedany (umowa kupna-sprzedaży, kopia faktury VAT, akt darowizny, itp.). Oczywiście potem trzeba koniecznie dopełnić formalności w wydziale komunikacji.

W ciągu 30 dni kalendarzowych od kupna używanego samochodu, należy też zgłosić jego nabycie. Inaczej można zostać obciążonym karą od 200 do 1000 złotych. Nabycie pojazdu można zgłosić bez wymiany tablic rejestracyjnych i bez dowodu rejestracyjnego, jednak do zarejestrowania pojazdu trzeba już posiadać komplet dokumentów.

W ciągu 14 dni od zakupu pojazdu wartego ponad 1000 złotych, trzeba złożyć deklarację PCC-3 i zapłacić podatek w wysokości 2% ceny samochodu. Warto jednak pamiętać, że przy zaniżonej wartości na umowie czy fakturze, urzędnik i tak przyjmie średnią rynkową. Deklarację podatkową można złożyć przez Internet albo w inny sposób dostarczyć do skarbówki, zgodnej z miejscem zamieszkania lub zameldowania.

Osoba kupująca musi także zadbać o to, by pojazd był na bieżąco ubezpieczony. Polisa nie przedłuży się automatycznie w momencie, kiedy wygaśnie jej termin. Jako nabywca samochodu, możesz przenieść OC do innego ubezpieczyciela lub ubezpieczyć pojazd w tym samym towarzystwie ubezpieczeniowym, z którego korzystał sprzedawca auta.

Jakie dokumenty musimy przekazać/otrzymać przy sprzedaży/zakupie samochodu?

Sprzedając samochód kolejnej osobie, musisz jej przekazać cały pakiet dokumentów. Oprócz umowy kupna-sprzedaży albo faktury będą to: dowód rejestracyjny, karta pojazdu, jeśli została wydana, kluczyki do samochodu, polisa OC. Bez nich nowy właściciel będzie miał problem z zarejestrowaniem samochodu.

Trzeba przyznać, że wielu nabywców aut pod wpływem emocji i rozkojarzonych wizją nowego samochodu, zapomina o sprawdzeniu całej dokumentacji związanej z pojazdem. Zdarzają się także sprzedawcy, którzy z premedytacją nie wydają dokumentów, by ukryć fakt kradzieży samochodu lub jego uszkodzenia i braku badań technicznych.

Jeśli należysz do osób, które unikają kłopotów i współpracują tylko z rzetelnymi partnerami, skorzystaj z opcji zakupu pojazdu w e-SkupAut.

To specjaliści w branży motoryzacyjnej, którzy profesjonalnie skupują i sprzedają pojazdy od wielu lat. Stąd też pracownicy firmy mają ogromne rozeznanie w aktualnych przepisach i są wsparciem zarówno dla osób kupujących pojazd, jak i sprzedających.

Zawsze też dbają o dopełnienie wszelkich formalności, między innymi przygotowują umowę kupna-sprzedaży, przekazują kupcom dowód rejestracyjny, kartę pojazdu (jeśli została wydana), ubezpieczenie oraz komplet kluczyków.

Jeśli to możliwe, zdejmują także z klientów ciężar zgłoszenia faktu sprzedaży lub zakupu pojazdu do odpowiednich urzędów. Jest to niezwykle ważne, ponieważ nieznajomość prawa szkodzi, a klienci roztargnieni i nieświadomi mogą ponieść wysokie, urzędowe kary za zwłokę bądź zaniechanie.

Co, jeśli sprzedający nie zgłosi sprzedaży auta do ubezpieczyciela?

Jeśli sprzedający nie zgłosi sprzedaży auta do ubezpieczyciela, może się to skończyć poważnymi konsekwencjami, zwłaszcza w przypadku, kiedy opłata za OC była ratalna. To nowy nabywca powinien przejąć opłaty za OC. Jeśli nie będzie płacić za ubezpieczenie, to sprzedający ponosi straty, bo nadal to na nim ciąży obowiązek opłacenia składki, a właściciel będzie miał aż do końca trwania umowy bezpłatne ubezpieczenie.

Oznacza to, że sprzedawca będzie musiał zapłacić za ubezpieczenie pojazdu, którego już nawet nie ma. A przecież dzisiaj ubezpieczenie OC może wynosić rocznie nawet kilka tysięcy złotych.

Artykuł partnera.

Komentarze do artykułu

Komentarzy w artykule - 0

+ Dodaj nowy komentarz:
 

Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie. Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.

Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  2. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  3. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  4. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  5. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  6. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy (lub ich części) należy usunąć.


GOOOGLE