baza firmogłoszenianewsyforummultimedia

 Reklama: 

3miastomoto.pl » strona główna » aktualności » Naprawa zawieszenia w aucie – na jakie koszty trzeba być gotowym?

Naprawa zawieszenia w aucie – na jakie koszty trzeba być gotowym?

  Kategoria: bieżące  /    Dodano: Środa, 23.12.2015, 12:39

Usterka zawieszenia jest jak los na loterii – może spotkać Cię dosłownie wszystko. Za niektóre elementy zapłacisz kilkanaście złotych, a za inne nawet kilka tysięcy. Sprawdź, ile może kosztować naprawa zawieszenia!

Dobre zawieszenie to podstawa!

Układ zawieszenia to kluczowy element każdego auta poruszającego się po drogach. Pierwszym skojarzeniem, jakie przychodzi na myśl o tym systemie, jest oczywiście wygoda i komfort jazdy. Jest to szczególnie ważne w czasie jazdy po nierównym terenie. Dzięki temu dużo łagodniej pokonujesz wszelkiego rodzaju dziury czy garby na drodze, których (jak wie doskonale każdy kierowca) w Polsce nie brakuje.

Ograniczenie roli układu zawieszenia jedynie do tej funkcji byłoby ogromnym niedopowiedzeniem, a nawet błędem. Dzięki amortyzatorom, wahaczom i pozostałym elementom, koła w naturalny sposób są bez przerwy dociskane do podłoża i to bez względu na jego uformowanie. Takie swoiste „przytwierdzenie” powierzchni opony do nawierzchni w ogromnym stopniu wpływa na sterowność pojazdu. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak znacząco zwiększa się kontrola nad autem właśnie dzięki poprawnie działającemu układowi zawieszenia.

Z uwagi na swoją budowę i funkcję (wystarczy wspomnieć chociażby o tym, że zawieszenie poniekąd „dźwiga” praktycznie całe auto i podlega ogromnym przeciążeniom) poszczególne elementy tego skomplikowanego systemu ulegają usterkom. W zależności od umiejscowienia awarii, koszty naprawy mogą wynosić od kilku czy kilkunastu złotych, do nawet kilku tysięcy złotych!

Awarie układu zawieszenia

Podstawowym elementem każdego układu zawieszenia są amortyzatory. To one w największym stopniu odpowiadają za redukcję wstrząsów oraz drgań (sprawdź: https://teamtotal.pl/blog/drgania-kierownicy-podczas-jazdy), dlatego też w czasie jazdy podlegają największym obciążeniom. Wobec powyższego, nie można lekceważyć nawet niewielkich usterek sprężyn. Wymianę amortyzatorów zwykle zaleca się co około 60 000 – 80 000 km, pamiętaj jednak, że nie są to żelazne granice. Część fachowców zaleca profilaktyczne naprawy już co 50 000 km, tym bardziej, że amortyzatory nie zawsze dają o sobie znać odpowiednio wcześnie.

Do podstawowych objawów ze strony amortyzatorów zalicza się różnego rodzaju odgłosy wydobywające się z podwozia, szczególnie podczas pokonywania zakrętów lub nierówności. Często kierowcy odczuwają również brak stabilności w czasie skręcania oraz wydłużenie drogi hamowania. Usterkę można zaobserwować też z perspektywy podwozia, na przykład podczas rutynowego przeglądu. Najczęściej dotyczą one łożysk mocujących, odbojów, osłon, nierzadko objawiają się w postaci wżerów korozyjnych na tłoczysku, wycieków paliwa oraz widocznego zużycia gumowo-metalowej tulei.

Naprawa elementu jest bardzo skomplikowana pod względem technicznym i wymaga sporego doświadczenia ze strony specjalisty. Zamienniki również nie należą do najtańszych (stanowczo odradza się próby oszczędności na amortyzatorach!), a sumaryczny koszt naprawy może dochodzić nawet do kilku tysięcy złotych. Pamiętaj, aby zawsze wymieniać amortyzatory po obu stronach, gdyż stan ich zużycia powinien być dokładnie taki sam. Jazda z nowym elementem po jednej stronie i wyeksploatowanym po drugiej jest wyjątkowo niebezpieczna.

Kolejnym przykładem częstej awarii są wahacze. W tym wypadku proces naprawy jest stosunkowo prosty i niejednokrotnie nie sprawia trudności nawet amatorom. Warunek jest tylko jeden: konstrukcja musi być jednowahaczowa. Naprawa zawieszenia wielowahaczowego to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych i warto do tego celu zatrudnić dobrego fachowca, który wykonał już wiele takich usług (dowiedz się więcej o regeneracji wahaczy).

Interesującym zagadnieniem jest wymiana końcówek drążków kierowniczych. O ile bowiem części są dosyć tanie, a i sama robocizna niezbyt trudna, o tyle po zakończeniu pracy konieczna będzie wizyta w celu skorygowania zbieżności kół. Nie możesz o tym zapomnieć, gdyż wpływa to nie tylko na komfort prowadzenia auta, lecz także bezpieczeństwo Twoje i Twoich pasażerów.

Auta z wyższej półki zwykle posiadają zawieszenie hydrauliczne lub pneumatyczne. Wygoda jazdy jest naprawdę wysoka, a samochód świetnie się prowadzi. Łzy mogą jednak napłynąć do oczu w przypadku awarii, gdyż koszty związane z naprawą są naprawdę wielkie. Model z zawieszeniem wielowahaczowym posiada np. elementy tłumiące o wartości nawet kilku tysięcy złotych za sztukę.

Na pocieszenie warto dodać, że wiele elementów zawieszenia można wymienić w bardzo rozsądnej kwocie. Części takie jak tuleje metalowo-gumowe, sworznie wahaczy czy gumki są stosunkowo tanie i zwykle nie kosztują więcej niż kilkadziesiąt złotych – nawet te zakupione od renomowanych producentów.

Komentarze do artykułu

Komentarzy w artykule - 0

+ Dodaj nowy komentarz:
 

Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie. Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.

Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  2. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  3. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  4. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  5. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  6. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy (lub ich części) należy usunąć.


GOOOGLE