baza firmogłoszenianewsyforummultimedia

 Reklama: 

3miastomoto.pl » strona główna » aktualności » Trzyliterowe skróty motoryzacyjne, które warto znać

Trzyliterowe skróty motoryzacyjne, które warto znać

  Kategoria: bieżące  /    Dodano: Poniedziałek, 12.12.2011, 09:40

Wyobraźcie sobie taką sytuację: wchodzicie do salonu samochodowego i bacznie przyglądacie się upatrzonemu wcześniej modelowi. Sprzedawca z zachwytem informuje Was, że samochód, przed którym właśnie stoicie, ma oczywiście ABS, EBD oraz ESP. Co te magiczne, trzyliterowe skróty oznaczają? Zapraszam do lektury.

ABS (Anti-lock braking system)
– chyba najbardziej popularny, a od 01.05.2004 roku obowiązkowy w każdym nowym aucie system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania.

ASR (Acceleration Slip Regulation) – mówiąc w skrócie, jest to system kontroli trakcji, odpowiadający za niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół podczas jazdy. System ten, zależnie od producenta, może nosić nazwę TCS (Ford, Chevrolet) lub np. DTC (BMW).

ESP (Electronic Stability Program)
– jest to elektroniczny system, który ma za zadanie stabilizować tor jazdy samochodu podczas pokonywania łuku, wykorzystując do tego celu m.in. ABS oraz ASR.

EBD (Electronic Brakeforce Distribution)
– system ten odpowiada za rozdział siły hamowania pomiędzy osią przednią i tylną oraz pomiędzy prawymi i lewymi kołami. Bardzo często współgra z systemem ABS.

BAS (Brake Assist System)
– to kolejny system, który tworzy zgrany tandem z ABS-em. BAS, zwany także BA, odpowiada za wspomaganie siły gwałtownego i nagłego hamowania, zwiększając maksymalne ciśnienie w układzie hamulcowym.

SRS (Supplementary Restraint System) – skrót SRS często występuje w połączeniu z „Air Bag” i oznacza po prostu poduszkę powietrzną.

ACC (Adaptive Cruise Control) – aktywny tempomat, który nie tylko potrafi utrzymać żądaną prędkość, ale także zachować bezpieczną odległość przed autem znajdującym się z przodu. W razie potrzeby skutecznie wyhamowuje pojazd.

HUD (Head-Up Display)
– technologia kiedyś dostępna tylko w specjalistycznych samolotach wojskowych. Obecnie z jej dobrodziejstw mogą korzystać także kierowcy. Czym jest zatem HUD? Systemem wyświetlającym np. prędkość pojazdu bądź aktualne obroty silnika bezpośrednio przed oczami kierowcy, na szybie. Więcej o technologii HUD dowiecie się z tego wpisu (link do tekstu: Wyświetlacze Head-Up już niedługo standardem?).

PDC (Park Distance Control)
– w wolnym tłumaczeniu są to czujniki parkowania.

Oczywiście motoryzacyjny słownik trzyliterowych skrótów zawiera o wiele więcej nazw, za którymi kryją się mniej lub bardziej przydatne systemy. Czy oprócz ABS-u jeszcze jakiś system zwiększający bezpieczeństwo powinien być obowiązkowy w nowych samochodach? Jakie są Wasze propozycje?

Paweł Kaczor, smartdriver

Komentarze do artykułu

Komentarzy w artykule - 0

+ Dodaj nowy komentarz:
 

Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie. Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.

Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  2. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  3. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  4. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  5. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  6. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy (lub ich części) należy usunąć.


GOOOGLE