baza firmogłoszenianewsyforummultimedia

 Reklama: 

3miastomoto.pl » strona główna » aktualności » O czym należy pamiętać wymieniając opony na nowe?

O czym należy pamiętać wymieniając opony na nowe?

  Kategoria: bieżące  /    Dodano: Wtorek, 17.04.2012, 09:07

O czym należy pamiętać wymieniając opony na nowe?

Powodami uniemożliwiającymi dalsze eksploatowanie ogumienia są między innymi uszkodzenia mechaniczne, zużycie opon do dopuszczanej prawem głębokości bieżnika (1,6 mm), nierównomierne zużywanie powierzchni bieżnika i zmiany starzeniowe.

Na zużycie opon wpływa wiele czynników, między innymi stan techniczny pojazdu i warunki w jakich są eksploatowane, styl jazdy kierowcy, a także bardzo ważny czynnik jakim jest ciśnienie wewnątrz opon. Nieprawidłowe ciśnienie w oponach może obniżyć ich trwałość nawet o 40%!. Co ważne istotniejsze od daty produkcji opony jest okres jej użytkowania, wówczas bowiem zmiany starzeniowe i zmęczeniowe materiału występują znacznie szybciej niż podczas przechowywania - informuje Justyna Kaczor, ekspert sklepu internetowego z oponami NetCar.pl.

Każdorazowy montaż i demontaż opon samochodowych również stanowi obciążenie dla konstrukcji opony. Prędzej czy później każdy kierowca staje przed koniecznością wymiany starych opon na nowe. Oto, na co powinien, wtedy zwrócić uwagę:

Wiek opon


Data produkcji opon jest mniej istotna niż długość okresu eksploatacji opony. Przyjmuje się jednak za maksymalny wiek 10 lat od daty produkcji i nawet jeśli opona nigdy nie byłą używana należy ją wówczas wymienić. Wg testów przeprowadzonych przez niezależną instytucję testującą ADAC najbezpieczniej wymieniać opony średnio po 4 latach ich użytkowania.
   
Sposób montażu opon na osiach:

Bez względu na to, czy pojazd ma napęd tylny, czy przedni, większość producentów ogumienia zaleca montaż nowych opon na tylną oś. Stabilność tylnej osi ma decydujący wpływ na zachowanie się pojazdu. Dzięki temu zabiegowi zachowamy maksymalnie największe bezpieczeństwo na drodze: podczas jazdy na mokrej powierzchni, lepszą przyczepność kół na zakrętach pokonywanych z większą prędkością oraz łatwiej zapanujemy nad samochodem w sytuacjach nieprzewidzianych i trudnych np. przy awaryjnym hamowaniu.

Wyważanie kół:

Niewyrównoważenie kół samochodowych jest wynikiem niedoskonałości wykonania poszczególnych elementów koła: opon i felg. Gdy wypukłość felgi nałoży się na wypukłość opony pojawia się podwojenie „skoku” lub „bicia”. Na niewyrównoważenie kół wpływ ma: wzajemne ułożenie opon i felg względem siebie, dokładność osadzenia i umocowania na piaście oraz niewyrównoważenie bębnów lub tarcz hamulcowych. Brak odpowiedniego wyważenia kół powoduje zmniejszenie przyczepności kół do nawierzchni, czyli utratę płynnej trakcji, pogorszenie hamowania i kierowalności pojazdu. Wyważenie kół jest niezbędne dla wyeliminowania wibracji. Zapobiega to przedwczesnemu zużyciu elementów zawieszenia, układu kierowniczego, łożysk i ogumienia.

Wymiana zaworu:

W czasie eksploatacji zawory zużywają się, dlatego powinno się je wymieniać przy każdej zmianie opon. Zawór wpływa na szczelność opon, a ponadto umożliwia pompowanie opony i sprawdzanie ciśnienia. Nakrętka zaworu jest również niezbędna, ponieważ ochrania wnętrze zaworu przed kurzem i wilgocią.  Kiedy samochód jedzie z prędkością np. 100 km/h, pod wpływem działania siły odśrodkowej na zawór działa siła zaburzająca równa 1,7 kg, czyli taka, jaką wywiera pełna butelka wody. Dlatego też zaleca się przy wymianie opon wymieniać również zawory.

Kontrola ciśnienia:

Prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach samochodowych daje komfort jazdy, powoduje mniejsze zużycie opon i zapewnia im trwałość. Jest ważne dla utrzymania prawidłowego oporu toczenia, osiągów, spalania oraz odpowiednio szybkiej reakcji na drodze. To jedna z podstawowych czynności obsługowych samochodu. Powinniśmy o nie zadbać szczególnie ze względu na bezpieczeństwo podczas jazdy.

Regulacja równoległości i geometrii przekładni:

Wyregulowanie równoległości i geometrii przekładni polega na uniknięciu nieregularnego i nienormalnie szybkiego zużycia nowych opon. Prawidłowe ustawienie zbieżności lub rozbieżności zapewnia równoległy bieg kół, gdy pojazd jest w ruchu. Nieprawidłowe ustawienie może mieć ujemny wpływ na stabilność i kontrolowanie biegu pojazdu oraz na zużycie ogumienia. Nierównoległość osi kół może wynikać z najeżdżania jedną stroną samochodu na krawężniki. W wyniku tego po pewnym czasie następuje cofnięcie się jednego koła przedniego względem drugiego.

Sprawdzenie zapasu:


Zmieniając koła powinniśmy sprawdzić również koło zapasowe. Wielu kierowców o tym zapomina. W przypadku nieprzewidzianych kłopotów na drodze lepiej mieć pewność, że koło zapasowe nie jest uszkodzone, a ciśnienie w nim jest prawidłowe.

Autor: StartBull (http://www.startbull.pl)

Komentarze do artykułu

Komentarzy w artykule - 0

+ Dodaj nowy komentarz:
 

Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie. Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.

Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  2. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  3. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  4. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  5. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  6. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy (lub ich części) należy usunąć.


GOOOGLE