Reklama:
Usterka zawieszenia jest jak los na loterii – może spotkać Cię dosłownie wszystko. Za niektóre elementy zapłacisz kilkanaście złotych, a za inne nawet kilka tysięcy. Sprawdź, ile może kosztować naprawa zawieszenia!
Dobre zawieszenie to podstawa!Układ zawieszenia to kluczowy element każdego auta poruszającego się po drogach. Pierwszym skojarzeniem, jakie przychodzi na myśl o tym systemie, jest oczywiście wygoda i komfort jazdy. Jest to szczególnie ważne w czasie jazdy po nierównym terenie. Dzięki temu dużo łagodniej pokonujesz wszelkiego rodzaju dziury czy garby na drodze, których (jak wie doskonale każdy kierowca) w Polsce nie brakuje.
Ograniczenie roli układu zawieszenia jedynie do tej funkcji byłoby ogromnym niedopowiedzeniem, a nawet błędem. Dzięki amortyzatorom, wahaczom i pozostałym elementom, koła w naturalny sposób są bez przerwy dociskane do podłoża i to bez względu na jego uformowanie. Takie swoiste „przytwierdzenie” powierzchni opony do nawierzchni w ogromnym stopniu wpływa na sterowność pojazdu. Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak znacząco zwiększa się kontrola nad autem właśnie dzięki poprawnie działającemu układowi zawieszenia.
Z uwagi na swoją budowę i funkcję (wystarczy wspomnieć chociażby o tym, że zawieszenie poniekąd „dźwiga” praktycznie całe auto i podlega ogromnym przeciążeniom) poszczególne elementy tego skomplikowanego systemu ulegają usterkom. W zależności od umiejscowienia awarii, koszty naprawy mogą wynosić od kilku czy kilkunastu złotych, do nawet kilku tysięcy złotych!
Awarie układu zawieszeniaPodstawowym elementem każdego układu zawieszenia są amortyzatory. To one w największym stopniu odpowiadają za redukcję wstrząsów oraz drgań (sprawdź: https://teamtotal.pl/blog/drgania-kierownicy-podczas-jazdy), dlatego też w czasie jazdy podlegają największym obciążeniom. Wobec powyższego, nie można lekceważyć nawet niewielkich usterek sprężyn. Wymianę amortyzatorów zwykle zaleca się co około 60 000 – 80 000 km, pamiętaj jednak, że nie są to żelazne granice. Część fachowców zaleca profilaktyczne naprawy już co 50 000 km, tym bardziej, że amortyzatory nie zawsze dają o sobie znać odpowiednio wcześnie.
Do podstawowych objawów ze strony amortyzatorów zalicza się różnego rodzaju odgłosy wydobywające się z podwozia, szczególnie podczas pokonywania zakrętów lub nierówności. Często kierowcy odczuwają również brak stabilności w czasie skręcania oraz wydłużenie drogi hamowania. Usterkę można zaobserwować też z perspektywy podwozia, na przykład podczas rutynowego przeglądu. Najczęściej dotyczą one łożysk mocujących, odbojów, osłon, nierzadko objawiają się w postaci wżerów korozyjnych na tłoczysku, wycieków paliwa oraz widocznego zużycia gumowo-metalowej tulei.
Naprawa elementu jest bardzo skomplikowana pod względem technicznym i wymaga sporego doświadczenia ze strony specjalisty. Zamienniki również nie należą do najtańszych (stanowczo odradza się próby oszczędności na amortyzatorach!), a sumaryczny koszt naprawy może dochodzić nawet do kilku tysięcy złotych. Pamiętaj, aby zawsze wymieniać amortyzatory po obu stronach, gdyż stan ich zużycia powinien być dokładnie taki sam. Jazda z nowym elementem po jednej stronie i wyeksploatowanym po drugiej jest wyjątkowo niebezpieczna.
Kolejnym przykładem częstej awarii są wahacze. W tym wypadku proces naprawy jest stosunkowo prosty i niejednokrotnie nie sprawia trudności nawet amatorom. Warunek jest tylko jeden: konstrukcja musi być jednowahaczowa. Naprawa zawieszenia wielowahaczowego to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych i warto do tego celu zatrudnić dobrego fachowca, który wykonał już wiele takich usług (dowiedz się więcej o regeneracji wahaczy).
Interesującym zagadnieniem jest wymiana końcówek drążków kierowniczych. O ile bowiem części są dosyć tanie, a i sama robocizna niezbyt trudna, o tyle po zakończeniu pracy konieczna będzie wizyta w celu skorygowania zbieżności kół. Nie możesz o tym zapomnieć, gdyż wpływa to nie tylko na komfort prowadzenia auta, lecz także bezpieczeństwo Twoje i Twoich pasażerów.
Auta z wyższej półki zwykle posiadają zawieszenie hydrauliczne lub pneumatyczne. Wygoda jazdy jest naprawdę wysoka, a samochód świetnie się prowadzi. Łzy mogą jednak napłynąć do oczu w przypadku awarii, gdyż koszty związane z naprawą są naprawdę wielkie. Model z zawieszeniem wielowahaczowym posiada np. elementy tłumiące o wartości nawet kilku tysięcy złotych za sztukę.
Na pocieszenie warto dodać, że wiele elementów zawieszenia można wymienić w bardzo rozsądnej kwocie. Części takie jak tuleje metalowo-gumowe, sworznie wahaczy czy gumki są stosunkowo tanie i zwykle nie kosztują więcej niż kilkadziesiąt złotych – nawet te zakupione od renomowanych producentów.
Redakcja serwisu 3miastomoto.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.
Regulamin komentowania artykułów w serwisie 3miastomoto.pl
W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie 3miastomoto.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.